Muskelrock - en gemytlig festival.

I torsdags förmiddags möttes vi upp hela gänget hemma hos Andreas i Hindås.
Packade in våra grejer i hans husvagn och sedan stack vi söderut.
Matpaus i Värnamo på MAX hann vi med på vägen och sedan ett stopp inne i Alvesta för proviantering av båd sprit och frukostmat.
Detta resulterade i en hyfsat full bagage på Volvon.
Jag fick med mig två flaskor mousserande, två flaskor Gazela, en bib med rosé och lite blandade cider.
Nu hade jag i ofs en halv bib och en flaska vin med mig hem igen, men för dem som känner mig och vet hur mycket jag normalt dricker, kan nog hålla med om att jag övat lite på att supa i helgen ha ha.

None

Nåväl.. väl framme fick man nästan nostalgiattack.
Tyrolen är alltså en gammal Folkpark från 60-talet skulle jag tippa på.
Ett gäng av traktens grabbar har slagit sig ihop och köpt upp stället och försöker nu hålla igång med lite evenemang där och det är ju betydligt roligare än att stället bara skall få förfalla.
Solen sken och vi satte upp vårt förtält i godan ro.
Lagom till kvällens bio med Thor-film skulle starta kom regnet, men det gjorde inte så mycket eftersom vi satt under en tältduk och tittade.
Mousserande vin och lite godis fick jag till filmen också - nice!
Thor himself presenterade dessutom filmen, synd att inte Pat var där och fick träffa honom, nu får du hålla till godo med foton bara!



Senare på kvällen dök även Thomas och Patrik upp.
Så vi fick bra partysällskap i vårt förtält hela helgen.
Var lite sporadiskt med band första kvällen, lite smygstart som sig bör på festival.
Vi kom väl i sång rätt tidigt ändå för alla var rätt trötta.

På fredagen vaknade vi av regn som smattrade på taket... lika bra att sova en timme till!
Regnet kom till och från under hela helgen, men det fanns tak att stå under vid stora scenen och den mindre scenen var inne på själva dansbanan, så där var allt under tak.
Mycket praktiskt.
Första riktiga bandet vi såg var väl egentligen Graveyard. Skitbra som vanligt och någon ny låt mot sist jag såg dem körde de.
Det bokstavligen ångade om trummisen i den svenska sommarkylda kvällen.


Efter det spanade vi in Entombed som med kort varsel ersatt Torch. Inte mig emot, eftersom jag aldrig hört Torch.
Men Entombed är allti bra live. Så även denna kvällen. LG svettades som fan och Patrik hittade honom backstage efter giget med "kräks" på tröjan.
Huruvida det verkligen var kräks eller bara uthälld öl vet jag faktiskt inte.
Grabbarna passade på att dela ut lite KAOZ-demos när de ändå var där inne.



Näst sist lirade Witchcraft med Jansson (Abramis gamle trummis) på trummor.
De var helt ok, men jag fick ingen bra connection till sångaren som person, han verkade väldigt torr och dryg tyckte jag.
Men men, jag pratade ju aldrig med honom, och det kanske hade gett mig en annan uppfattning?
Jansson skötte sig bra i alla fall och det var kul att se honom igen =)
Sedan valde vi att skita i RAM och gick och lade oss istället.
Patrik hade ändå lyckats tappa sin mobil och var på dåligt humör, men givetvis klev superhero-wifey in och räddade dagen ännu en gång!

Lördag morgon, uppehållsväder = GÖTT!!!
Frukotosten började sina så vi fick gå in och käka frulle på dansbanan istället, helt ok det också.
Patrik och Tommy flummade ut rätt mycket under frukosten och jag fick kramp i käken av allt garvande.

Första bandet denna dag var Spice and the RJ band.
Har inte sett Spice live sedan han sjöng med Spiritual Beggars på Wacken typ 2001 eller något sådant.
Grymma var de i alla fall, simpelt men svängigt.
Här hittade vi hela ligan med greker också... rätt hardcore att ta sig till Sverige enbart för 1½ dags festivalande i lilla Småland.


Efter dem Abramis Brama. Grymt bra som vanligt. Dock lite kortare set än man är van vid eftersom spelschemat var såpass tight.
Måste säga att jag verkligen gillar deras nya scenkläder. Det blir så schysst när alla står i mörka kostymer och så kommer Uffe indundrades i en helt vit kostym med bar överkropp under kavajen. Coolt!
Efter deras gig tjötade vi lite backstage och så fick jag gosa med lite goa vovvar. Myra på bilden har varit med i en hel del skivomslag tror jag minsann... Uffes snart pensionärsvovve.
Och så passade jag på att kramas en himla massa med Linda, Patrik också, så hon kände sig nog nästan attackerad av oss Göteborgare ha ha.



Därefter var det dags för Backdraft... ni hör ju vilken bra serie lördagen inleddes med.
Alla de band vi kom för att se i rad nästan =)
Givetvis kickade även dessa killar arsle och Robban var skitgrym i sin zebra-skjorta! Rock on!
Patrik fick t.o.m låna micken i två rader under giget, så då var han skitglad också.
Såna sköna människor i dessa banden... rätt så tillbakadragna, men så blänker de till och är såna goa lirare, man vill ju bara krama dem allihop.



De andra gick till husvagen för att partaja, men jag ville se lite av Bullet och tur var väl det för då sprang jag på Pierre och fick världens kram och grattis till bröllopet.
Tackar! Kul att han dök upp. Den andre skäggige mannen hann tyvärr inte dit.
Tappade dock bort Pierre ganska snart igen och gick tillbaks till husvagnen där jag korkade upp min andra flaska mousserande vin till grannarnas stora förtjusning.
De tyckte det var hysteriskt roligt med kork "ploppet" eftersom de fleta dricker öl eller sprit på festival.



Vid tio gick vi in igen för att se Jansson lira bas i gamla kultbandet Count Raven.
Det föll inte mig riktigt på läppen får jag nog erkänna.
Sedan hittade vi Uffe vid ingången och snackade skit med honom ett tag och gick sedan gemensamt för att se Thor.
Där ramlade vi på Trisse och Jonas och tjötade med dem.
Herregud vilket gig Thor gjorde. Man visste inte riktigt vad man skulle tycka. Det blev mest skratt.
Han kom upp i full wrestlingmundering och snackade om stål han hittat på en skrot i Sthlm som var oböjbart, men som han ändå böjde.
Ok, jag fattar det skall vara en show, men det blir lite too much för mig, men vi hade ju en rolig timme i alla fall =)

Efter det käkade vi kycklingsspett för typ sjätte gången denna festivalen och lyssnade på historier om BD sångarens hund Melker.
Sedan tyckte vi det var dags att knyta sig... eller inte Patrik och Thomas för de efterfestade på rosévinet.
Så de var inte alltför pigga nån av dem imorse. Patrik var nog fortfarande full när vi packade ner förtält och begav oss hemåt igen.
Men skoj hade vi i bilen.
Med Patrik och Tommy i kombination kan man liksom inte ha tråkigt =)


Summering av festival:

PLUS
Gemytlig stämning
Med små medel ökade man trevlighetsfaktorn, t.ex. pumptvålar på toaletterna.
Egen biograf under tältduk
Aldrig två band som krockade
Allmänt avslappnad stämning

MINUS
Dricksvatten fanns inte att hämta någonstans
Inga duschmöjligheter (för den som orkar med sånt på festival)
Lite snålt utbud på mat

Men det har varit en supertrevlig helg och jag har sprungit på en massa folk jag inte trodde jag skulle träffa här.
Hoppas de kör nästa år också, för då kommer vi igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback