Oljespill = 1 kraschad hoj.

Vi stack ut med hojarna i eftermiddags.
Skulle egentligen mött upp en annan kompis i Mölndal, men han ringde och sa att det ösregnade över Gbg och att han stod över turen.
Så istället körde vi norrut mot Trollhättan, sedan vidare österut och stannade till vid Tre Älgar där vi åt middag a la vägkrog - köttbullar, potatis och lingon.
När vi skulle vidare hade det börjat regna.

Vi åkte på småvägar ner till Vara där vi svängde ut på E20 mot Göteborg.
Där kunde vi köra på lite, men jag blev lite irriterad vöer medtrafikanternas ohjälpsamhet.
Vägrenen var bred och fin, men inte en käft ville gå ut där för att underlätta omkörningar på denna enkelfiliga väg. Så det gick inte så snabbt i regnet, men kallt blev det.

Huttrande nådde vi fram till Alingsås, där vi missade vår egentliga rondell mot väg 180.
Vi svängde av i Svearondellen och sedan hände allt skitfort.
Jag kände hur jag började kana och hojen slängde fram och tillbaka under mig.
Körde i nån S-liknande form och var nästan på väg in mot mötande trafik, men lyckades på nåt mirakulöst sätt få kontroll över hojen igen och svängde in till höger utefter vägkanten och stannad för att kolla hur det gick för Patrik.

Jag såg honom sitta på sin hoj fortfarande vid kanten av rondellen, så jag antog att han lagt den.
Men han verkade ok och kom körande och stannade bredvid mig.
Han hade dock ont i benet och handen efter vältet och hojen var inte så snygg. Vi upptäckte inte alla skador på plats men fotbromsen är helt avslagen, styrlagret har fått sig en smäll, avgasrörer är väldigt repat, likaså fläktkåpan undertill och tanken har fått en väldigt osnygg buckla.
Sedan är det lite mer repor och skav, men vi lyckades köra hem från platsen och har talat med både försäkringsbolag och Alingsåspolisen. Den sista mest för att de skulle ut och kolla om de behövde sanda på oljefläckarna, så inte någon mer drattar omkull.

Men shit vad läskigt det var.
Har bara fått släpp på bakhjulet en gång innan, men det var ingenting i jämförelse med det här.
Nu vet jag hur snabbt det kan gå och att det inte alltid hjälper att man kör försiktigt och tittar ordentligt.
Ibland har man helt enkelt bara otur.

Men TUR är att Patrik inte skadade sig värre.
För han är inte lika lätt att reparera.

Älskling.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Men herrejösses, vad skönt att ni mår bra och att det inte blev "värre". Otäcka saker det där! Var rädda om er!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback