Milen på 12 veckor

Startade nytt träningsprogram/utmaning idag.
Hittade det i senaste numret av Fitness Magazine.
På 12 veckor skall jag träna för att springa milen på en snabbare tid.
Vete tusan om jag kommer klå mitt gamla rekord på 48 minuter.
Men målet får väl vara att komma under 55 i alla fall.
Sprang ju Midnattsloppet på dryga 57 minuter.

Programmet är ganska varierat.
3-4 löppass/vecka; Ett högintensivt lite kortare pass, ett längre medelpass och så ett långt lågintensivt pass.
Efter halva sträckan kommer ett fjärde pass in i veckan som då skall vara väldigt lätt och kanske inte nödvändigtvis löpning.
Till detta kommer jag försöka köra två styrkepass i veckan + lite bålträning efter löpningen på de kortare passen.
Det kommer behövas inför alla långlöpen.

Dagens pass:
1:a 30-minuterstestet, spring så långt du orkar på 30 minuter var målet.
30 minuter 5,78 km.
16 minuter upp- och nedvärmning, 2 km.
Bålträning 10 minuter.

Körde med pulsklockan för att inte fuska och ha för mycket krafter kvar på slutet.
Började löpa på 10 km/h, men ökade rätt snabbt upp till 11, som sedan successivt ökades upp till 12,2 km/h.
De sista 8 minutrarna började jag successivt minska ner igen till 11.
Tror jag hade en snittpuls på runt 165-170 bpm.
Hade kanske kunnat köra ännu lite hårdare, det sitter bara i huvudet.
Men jag var ändå nöjd med mitt första testresultat, nästan 6 km på halvtimmen, det tyckte jag var ganska så bra!

Kommentarer
Postat av: Wysteriia gets in shape

Fan du är snabb du ;D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback