Orange Love

I lördags var det dags för årets andra bröllop, lucky us!!
Denna gången var skådeplatsen vackra Skåne och vädret var kanon.
Själva vigseln hölls i Kävlinge gamla kyrka, en mycket gammal kyrka där även brudens föräldrar gift sig.
Det var trångt i kyrkbänkarna, men ofantligt vackert inuti kyrkan.
Jag uppskattar kyrkor som byggnader även om jag inte är troende.
   
I och utanför kyrkan.

Vi bjöds på bibeltexter, solosång och ett "jajjemen" från bruden och ett "ja" från brudgummen.
Sedan firades de med såpbubblor utanför kyrkan och fick gratulationer och kramar av alla gäster.
Vrålåket var inget mindre än en skinande, vit Rolls Royce med vita däcksidor.
Fint skall det vara!
   
Björn och Johanna, jag och Patrik, brudparet vid sitt vrålåk.


One kiss for the road...

Vi andra åkte våra vanliga bilar till Ellinge slott där festen skulle hållas.
Tänk ett gammalt slott med vallgrav och vacker trädgård i eftermiddagssolen - helt perfekt plats för en sådan dag.
Vi bjöds på snittar och bubbel i väntan på att brudparet skulle rulla in på gårdsplanen.
Sedan skålade vi för dem och minglade lite innan det var dags för middag.

Ellinge slott.

   
Vi skålar för brudparet.

   
En strålande vacker Maria, lille Leon ville vara med och fångade brudbuketten.


Jag och min älskade make.

Middagen hölls inne i den gamla stallbyggnaden.
Placeringen var vid runda bord, mycket praktiskt då man faktiskt kan prata med alla som sitter vid samma bord, annars brukar det bara vara de närmsta fyra omkring en, sedan går det inte att höra vad någon säger längre.
Även i dukningen gick färgtemat som en orange tråd.
Dessutom var det årtal på alla vattenflaskor som symboliserade ett år i parets historia tillsammans. Kul!

Riddarna runt runda bordet...


Blomsterarrangemang och meny...

Bröllopsmenyn bestod av:

Förrätt
Grillade pilgrimsmusslor med karl-johan och parmesanrisotto som serverades med julienne och basilikaolja.

Varmrätt
Smörstekt torskrygg med gräslöksduschesse, citronbakade morötter, sockerärtor, sparris och babyspenat som serverades med en havskräftsås.

Dessert 1
3 x ost som serverades med fikonmarmelad och kumminkex.

Dessert 2
Grön äppelsorbet med färska bär.
   

Behöver jag säga att samtliga rätter var kanongoda?
Av någon outgrundlig anledning lyckades jag dessutom missa att det var två desserter så jag blev glatt överraskad när sorbeten dök in framför mig =)

Under middagen hölls många tal. Några lite mer seriösa och några lite mer humoristiska.
En del var direkt lite småjobbigt pinsamma, som när brudens brev om Daniel, strax efter de träffats lästes upp, då skruvade Maria på sig i sin stol.
Men pinsamt på ett roligt sätt och jag tror Daniel uppskattade att få retas lite med henne över hennes ord om deras första två dagar tillsammans i en skidbacke i Saalbach såhär i efterhand =)

I bröllopsprogrammet fanns både otaliga sånger, som vårt bord envisades med att ta i repris varje gång eftersom vi tyckte alla hängde med för dåligt första gången.
Förutom detta fanns även bröllopsbingo vilket Björn lyckades pricka in först av alla.

Björn ser dubbelt...

Efter middagen dukades det om i lokalen och det var dags för brudvalsen.
Det började bra, sedan blev det ännu bättre, för efter ca 30 sekunder av "normal" vals mixades musiken om till ett potpurri av en massa känd musik och brudparet hade dansuppvisning istället, det var twist, hårdrock och Vanilla Ice mm.
Hysteriskt kul och helt oväntat!
Efter det följde en halvtimmes dans för alla gäster innan det var dags för kaffe och tårta.
   
Valsen, tårtan och tårtuppläggning...

Tårtan var täckt av vit sockerpasta och kantad med orangea sidenband.
Vackert... och så var den väldigt god... jag tog två bitar, tyckte att jag kunde få det som inte drack avec =)
Efter tårtan var jag dock trött, klockan hade hunnit bli halv två på natten vid det laget, så vårt sällskap som skulle bo på Scandic i Lund, for hemåt i den ljumma Skånenatten.

Tusen tack för att vi fick vara med denna dag och tack till Johanna och Björn för grymt sällskap!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan bara instämma med Saxiquine... (:-

2011-08-24 @ 09:47:55
Postat av: Björn

Kan bara instämma med Saxiquine... (:-

2011-08-24 @ 09:48:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback