Projekt helamning

Vi fick ju inte en så bra start på hela amningsgrejen tack vare att Oliver var för klen för att suga vid födseln.
Sonden gav honom näring snabbt och han ammade samtidigt, men inte tillräckligt bra för att det skulle räcka.
Så när vi kom hem blev det tillmatning med flaska som gällde efter ca 20 minuters amning.
Nu har jag läst på lite och sett lite videos på youtube osv...
För varje droppe som ges som ersättning producerar jag lika mycket mindre mjölk och det vill jag inte.
Dessutom är ersättningen lite mer svårsmält vilket gör att barnet håller sig mättare längre och därför blir det färre amningstillfällen och jag måste pumpa mer och pumpen har som bekant inte alls samma utdrivningsförmåga som barnets sugande.

Så idag efter lunch har projekt kunna helamma startat.
Så hitills har han bara fått 60 ml totalt som tillmatning på flaska. Innan har det varit den mängd han fått vid samtliga mål.
Istället har han fått ligga vid bröstet mycket oftare, problemet är bara att han somnar till redan efter tio minuter och då har han inte hunnit bli mätt, vilket gör att när jag lägger honom så blir han gnällig direkt eftersom han är hungrig.
Försöker underlätta genom att komprimera bröstet enligt de videos jag sett, men det hjälper bara lite.

Jag hoppas dock att detta är en invänjningsprocess.
Att han lär sig suga bättre trots att det är lite jobbigare än att dricka ur flaskan som ger mindre motstånd.
Men sista matningen nu inför natten får bli med både amning och tillmatning så han blir ordentligt mätt så att jag kan sova i alla fall 2-3 timmar innan det blir nattvak.
Men dagtid skall jag ge mig sjutton på att amma, amma och amma....
Så de som umgås med mig den närmsta tiden får stå ut med att se mina tuttar hänga framme helt enkelt.
För jag vägrar ge upp mitt mål att kunna helamma!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback