En heldag på sjukan

Idag hade vi tid för vändningsförsök klockan 08:00.
Vi var där en kvart för tidigt och visades in i ett undersökningsrum.
Där mättes bebisens hjärtslag med CTG i en halvtimme ca samt blodprov togs på mamman.
Sedan fick vi vänta ganska länge på att läkaren skulle gå klart ronden på förlossningen innan hon kom ner till oss.
Då gjordes ett ultraljud och bebis låg fortfarande kvar med sätet nere i bäckenet.
Hon gjorde lite mätningar för att uppskatta storlek, var inte helt nöjd med den dåliga bild som utrustningen gav, men uppskattade till ca 2700 gram - alltså lite under medel för denna veckan.
Sedan startade vändningsförsöket.

Det hela inleddes med en injektion av astmamedicinen Bricanyl, detta för att få livmodern att slappna av.
Detta medför dock hjärtklappning hos mamman, vilket var mycket obehagligt och hela situationen och nervositetn fick mina tårar att rinna nedför kinderna där jag låg.
Försökte ta det lugnt och andas djupt och bli så avslappnad jag kunde trots hjärtklappningen.
Sedan var det dags för läkaren att försöka vända bebis.
Det ganska hårdhänta klämmandet nere vid blygdbenet för att få upp rumpan ur bäckenet gjorde ont som fasen, resten var mest obehagligt blandtat med lite smärta då det trycktes mitt uppe på magen för att flytta runt axlar och huvud.
Nu ville krabaten där inne inte göra nån kullerbytta, så vi fick avbryta innan bebis blev för stressad.
Det hela avslutades med en halvtimmes påkoppling till CTG för att hålla kolla på bebisens hjärtslag och återhämtning.
Ingen som satte igång någon födsel idag alltså som tur var.

Jag sa att jag helst av allt vill undvika ett kejsarsnitt, så en remiss skickades för bäckenröntgen och vi fick tid klockan ett.
Så först fick jag äntligen äta frukost uppe på en av förlossningsavdelningarna. Då var klockan närmre elva och jag hade inte ätit sedan igår kväll så jag var sjukt hungrig och lite darrig efter allt som hänt på morgonen.
Men med mat i magen tog vi en promenad bort till Mölndals Centrum i väntan på röntgentiden och hälsade på svärmor i butiken.
Sedan röntgen till slut. Det tog lite tid eftersom det är nog med att man ligger precis rätt för att kunna mäta bäckenet ordentligt.

Sedan köpte vi med oss lite att äta och dricka upp till förlossningen där vi skulle invänta svaret på röntgenbilderna.
Detta tog längre tid än vi väntat oss, men till slut hade vi i alla fall fått ett preliminärt svar om att mitt bäcken är tillräckligt stort för att klara en normalförlossning även om barnet ligger kvar i sätesbjudning.
En stor lättnad efter morgonens besvikelse!
Så nu har vi förutom vanlig tid hos MVC nästa vecka även en tid för nytt ultraljud, där de skall fastställa lite bättre hur stor bebisen i magen är, ute på Östra den 23/1 - bara sex dagar innan beräknad förlossning.
Och kommer den innan dess så gör den det och det skall inte innebära några problem.

Känner mig totalt slut efter denna dagen. Dels för den urladdning som skett mentalt eftersom jag varit väldigt nervös och orolig. Men också för att man blir väldigt seg av att mest sitta och vänta en hel dag. Vi kom inte från sjukhuset förrän vid tre, så det blev nästan en arbetsdag. Tur att vi tog semester.
Nu är det bara att ladda inför förlossning.

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag blir tårögd när jag läser. Allt är så spännande och jag tänker mycket på er. Det skall bli så roligt att träffa microråttan sen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback