Tidigare nattning

Läste lite tips om nattning av bebisar idag av en slump när jag googlade sovställningar för skoj skull.
Fick då tips om att det kan vara bättre att natta tidigare än 20:30 så att bebisen inte är övertrött när den väl skall sova och att mata en stund innan och inte precis för nattningen.

Rutiner ör jag ju en förespråkare för då jag tror det underlättar att saker sker på ungefär samma tid för att det skall bli en bra vana.
Så vi har hittills matat vid ca halv nio och sedan nattat vid nio.
Problemet de sista dagarna är att han varit så himla trött att han ej kunnat somna, utan istället bara gråtit och skrikit hysteriskt tills vi tagit upp honom ur sängen och han fått ligga vid bröstet tills han somnat.
Det är ju ingen bra lösning, för då vänjer ju han sig vid att ligga vid bröstet vid insomning och då blir jag låst till att alltid vara den som nattar.

Så idag såg proceduren ut såhär:
Kvart över sju ammade jag.
Halv åtta fick han flaska med ersättning som komplement. (får han varje kväll)
Sedan blev det ett bad och på med ren pyjamas och ner i sängen.
Sedan läste jag en saga på ca tio minuter och så pussade vi honom godnatt och gick ut ur rummet.
Då var han fortfarande vaken och låg och sprattlade och pillade med täcket, men tjugo minuter senare somnade han och han grät ingenting.

Nu hoppas jag att det stämmer som jag läste att han håller sig till ungefär samma tid inatt för matning trots en timmes tidigare sänggång.
För i så fall är det grymt att lägga om rutinerna till en timme tidigare på kvällen =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback