Åländskt bröllop 2013-07-13

Vår minisemester fortsatte till Åland.
Vi var bjudna på bröllop och platsen paret hade valt för vigseln var torpet på Åland.
Så vi vinkade av oliven på Singö där han var i tryggt förvar hos Åsa, mamma Monica och Pappa Jan samt tre hundar och så styrde vi bilen mot Grisslehamn och färjan.
Då vi skulle ha rysligt tight med tid väl över på Åland fick jag fixa sminket inne på toaletten på färjan - rekommenderas inte om det går att undvika. Kände mig konstant i vägen och väldigt uttittad.
Nåja tavlan blev klar till slut i alla fall och såg väl ganska så hyfsad ut. Kul att köra med tema!
 
Väl framme checkade vi in på hotellet och märlte då att alla kompisarna valt samma hotell att bo på.
Vi ha rju inte hunnit snacka så mycket innan om vart man skulle bo osv. Trevlig överraskning!
Väl där hade vi tjugo minuter på oss att svida om innan det var dags att mötas upp i lobbyn för gemensam avfärd till torpet.
Var lite stressigt men det gick bra det med, tack vare planering =)
 
Torpet då?
Det var där Jimmys morfar föddes fick vi reda på och de tog sig an detta för ett par år sedan och har renoverat och gjort fint under somrarna.
Låg mitt ute på en åker så det var varmt och gött. På baksidan hade de gjort fint med blommor, hästskor och annan utsmyckning och det var där själva vigseln skulle ske.
Temat som brudparet valt var 50-tal och alla hade givetvis gjort sitt yttersta för att komma i tidsenlig klädsel.
Så mycket fina gäster!
I väntan på bruden...

Till tonerna av Johnny Cash kom sedan brudföljet in på gården.
Först tärnorna och sist Emma med sin superfina vita, knälånga klänning och spetsbolero.
Jag blev alldeles tårögd när jag såg henne så fin hon var!
Tror Jimmy kände likadant för jag har aldrig sett denne man sammanbiten innan och lär aldrig göra det heller förrän det kanske blir småkottar.
Själva ceremonin var kort och så stod de helt plötsligt där som man och hustru =)
 

Ringmärkning.
 
Hela brudföljet, tärnorna Lisa och Sara samt bestman Tony.
 
Kyssen.
 
Efter vigseln var över skålade vi såklart. Detta med Åländskt bröd och en sup som traditionen på ön bjuder.
Och man fick inte ta bröd om man inte tog en sup!
Saltgurka var det nog till också när jag tänker efter.
Hade inte så stor koll på det där då jag var nykter för att kunna köra bilen tillbaks till hotellet på natten.
 
Skål för brudparet!
 
Sedan väntade detta vrålåk på brudparet för färd till festlokalen Hammarbo.
För oss andra gäster som inte körde själva fanns en buss som körde två vändor mellan torpet och Hammarbo.
Hammarbo visade sig vara en fin gammal röd gård av trä. Utanför stod en Åländsk midsommarstång.
Solen sken och det var helt underbar sommarkänsla.
I väntan på brudparet minglade vi runt och letade efter den man skulle sitta med. Vi parades ihop utifrån iturivna foton på Emma och Jimmy som man sedan skulle söka makan till.
Jag fick en Gustav till bordet som var trevlig =)
Tillsammans gick vi sedan en tipspromenad med frågor som handlade om brudparet såklart.
 

Hammarbo.
 
Efter alla svåra frågor fick vi sätta oss till bords.
Utöver ett honnörsbord och ett där ungdomar + bandet satt var det sedan fri sittning.
Borden var småbord med plats för åtta personer vid varje och alla hade fått en liten lapp med en uppgift att lösa under kvällen.
På min lapp stod det "Duka av efter måltiderna". Lisa fick "Grattis du är ledig ikväll". Lite avis var jag allt =)
Talen inleddes av brudens far som traditionen bjuder.
Sedan fick vi börja äta mat. Buffé med massor gott. Två vändor till buffén blev det, sedan var jag proppmätt.
Under tiden var det både tal och annan underhållning. Mest rörd blev jag nog av Jimmys syskon.
Både hans systers tal och hans brors sång. Sebban ställde sig upp och sjön "Det vackraste" a capella rakt av och gjorde det med bravur. Då var inte ögonen torra längre.
 

Brudparet anlände med stil =)
 

Vi skålade i brudparets egen champagne. De hade som tur var sparat undan ett par flaskor att ha till framtida bröllopsdagar osv.
 
Sedan blev det dags för dessert. Även den en Åländsk specialitet. Nämligen Ålandspannaka.
Den påminde närmast om en mix mellan ugnspannkaka och ostkaka kryddad med kardemumma.
Till detta fick vi sviskonkräm och snömos (vispad grädde).
Det var mycket gott! Kul att testa nåt helt nytt!

Ålandspannkaka med tillbehör.
 
Jag höll dessutom ett improviserat tal till Emma och Jimmy.
Kände bara att det behövdes ett tal från vänsidan och inte bara släktsidan.
Var dock inte så förberedd så det blev lite flummigt, men jag tror poängen gick fram i alla fall att jag var glad för deras skull och att jag gärna hade hängt mer med dem om det bara funnits mer tid...
 
När pannkakan var uppäten bröts borden och det blev dans.
The Jetaways från Örebro var inhyrda och körde svängig rockabilly/rocknroll.
Riktigt bra drag var det på dem och svettig blev jag, men gud va kul att dansa!!
T.o.m. Patrik var uppe och dansade, det har typ aldrig hänt förut mer än till tryckare.
Jimmy gästsjöng på en låt till Emma och Sebban var uppe och lirade trummor senare på kvällen.

Den för kvällen inlånade basisten var helt wild & crazy!!
 

Konfettiflaska!
 
Framåt ettsnåret tog vi farväl och tackade för denna trevliga sammankomst och styrde kosan mot hotellet.
Vi fick med oss Lotta som också var trött.
Dock blev jag snuvad på en timme då min mobil inte automatiskt ställde om sig till finsk tid, så jag trodde klockan var halv ett när vi kom till hotellet, men den var då halv två.
Inte så mycket sömn innan klockan ringde 07 alltså. Men upp kom vi och frukost fick vi i oss innan båten tog oss tillbaks till Sverige vid halv nio =)
 
Lite bilder på bröllopsgästerna:

Jag och min baby.
 

Hedefors and Hellvängen crew.
 

The gurrrls.
 
Cissi och Lars.
 
Och så huvudpersonen... bruden!
 
Tusen tack för en oförglömlig dag och att vi fick närvara vid er vigsel.
Nästa gång stannar vi lite längre på ön så vi får se hur den ser ut också =)
 
Och så en sista bild på fina bröllopsgåvan från grannbonden:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback