Kreta - Platanias

Nu har det redan gått en dryg månad sedan vi satt på planet ner mot Kreta.
Tiden går alldeles för fort.
Det var lite extra spännande att resa denna gången då det var vår första utlandssemester med barn.
Skönt att flygtiden inte var okristligt tidig på morgonen.
Tror vi lyfte halv nio ca.
Oliver sov en timme på nervägen och skötte sig utmärkt även om han hade svårt att sitta still sista halvtimmen.
Men å andra sidan känner jag samma sak och har lite bättre impulskontroll än en kille på snart två år.

Vi fick exakt samma rum vi hade för sex år sedan, komiskt =)
Så vi kände oss som hemma skulle man kunna säga.
Annars var hotellet sig likt.
Första dagen/kvällen var det bara vi och mina föräldrar. Det blev en god middag på en fin uteservering mot vattnet och Oliver somnade i vagnen. Enda kvällen han gjorde det så vi blev invaggade i falsk säkerhet ha ha.

Dagen efter dök familjen Berg/Helsing upp med in Ludde på tre år.
De flög från Sthlm och såg lättade ut att vara framme när de klev av bussen.
Grabbarna fann varandra ganska så direkt. De hade ju trots allt träffats några dagar under sommaren.

Vi hade grymt skönt väder hela veckan.
Mellan ca 25-30 grader, lite molningt vissa dagar och ganska mycket vind.
Vi åt luncherna på hotellets beachbar och middag på olika ställen ute på stan på kvällarna.
Vi badade minst två gånger om dagen både i havet och hotellpoolen och Oliver älskade det, även om vågorna i havet var lite läskiga.
Men han var duktig med sina balanspuffar och tog sig framåt bra själv i poolen där vattnet var stilla.
Dessutom hade vi köpt en uppblåsbar ödla han kunde rida på och den var ju fantastiskt rolig både i vattnet och på land =)

Vi hann även med lite utflykter. Jag, Patrik och Dennis tog en snorkeltur med båt ut till ön utanför Platanias.
Där bor den fridlysta Kri-Krigeten och utanför fanns vraket från ett sänkt tyskt bombplan från andra världskriget som vi fick dyka runt.
Annars var det lite antiklimax att snorkla i medelhavet efter våra upplevelser i röda havet när vi var i Egypten.
Ganska så färglöst i jämförelse, men ändå skönt att få ett par timmar för oss själva.

Vi åkte även en tur med litet sightseeingtåg upp i bergen.
Tittade på en konstgjord sjö, köpte inhemskt olivolja, plockade apelsiner i en lund osv.
Dock skulle det varit ett stopp på ett krigsmuseeum, men det uteblev helt mystiskt.
Kul att se lite av omgivningarna också i alla fall och ungarna tyckte det var kul att åka tåg.

Vi åkte även lokalbussen till Chania för en lunch och strosande i den gamla venetianska hamnen.
Bussfärden var en mardröm så vi bestämde oss rätt snabbt att det var värt att leta rätt på taxi för hemfärden.
Men det var mysigt att gå längs hamnen och titta på fyren och alla häst och vagnekipage.
Dessutom finns där en rolig byggnad som påminner väldigt mycket om baren på Tatooine i Star Wars.
"Theese aren't the droids you're looking for!".

Förvärmning inför middagen i slutet av veckan bestod av hårdrocksfrågespel på vår balkong.
Mamma och pappa hängde på så gott de kunde och hade rätt på en hel del frågor.
Dennis grämde sig över förlust =P

Summa summarum - vi hade en helt fantastiskt härlig vecka i värmen och vi är glada att alla ni andra ville följa med!