Tårar till radion...

I bilen har jag alltid på radion.
P3 oftast.
Den senaste tiden har inslagen fått mig att gråta flera gånger.
 
I måndags var det ett program om någon som jobbade som läkare i ett land i afrika där det var inbördeskrig mellan styrande och rebeller.
Han berättade hur de tagit sig in på sjukhuset och letat efter sårade fiender att ta död på och hur de skjutit skrapt medan övrig personal och patienter (flest barn) gömt sig i olika rum och försökt vara tysta.
Rädslan över hur barnens gråt skulle locka till sig rebellerna och om de då skulle skona eller avrätta dem.
Till sist hade det dock blivit lugnt och de hade kunnat komma ut från sina gömställen för att då mötas av synen av en mamma liggandes vid sin bebis hon butit på ryggen då hon flytt från gevärselden.
Barnet hade fått en kula genom huvudet och var död och kall, men mamman ville inte inse.
Den eftermiddagen var det extra gott att få komma in till min lille pojk, sprudlande av liv och ge honom en STOR kram.
 
Imorse berättade de på radion att Kristian Gidlund till slut förlorat kampen mot sin cancer.
Vet inte så mycket om honom, men det berörde mig ändå.
Så fint hans familj avslutat hans blogg.
Och så ledsamt att läsa hans sista inlägg om hur livets sista droppar rann ur honom.
ikroppenmin.blogspot.com
 
Funderar på att stänga av radion i bilen och slippa känna ett tag, men kanske bättre att känna ändå och på det sättet ta tillvara mer på det man själv har.
För ärligt - hur många av oss glömmer inte dagligen att vi oftast endast har ilandsproblem?
 

Kommentarer
Postat av: catten

vad fint skrivet

kram från stockholm

2013-09-18 @ 18:36:37
Postat av: Cissi Sander

Det är bara bra att låta empatin ta över och gråta loss ibland bara det inte blir dagligen för det tror jag inte är så bra. Jag var tvungen att sluta kolla på nyheterna på morgonen för några år sedan för det påverkade hela min dag negativt...
Det är bra med empati men ibland kan det bli lite mycket. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback