Fjärde gången gillt?

Natten till söndagen blossade min fjärde inflammation i bröstet upp.
Vid ett-tiden efter att jag ammat kände jag hur feberfrossan kom och ringde direkt till förlossningskoordinatorn.
De bad mig dock ta en alvedon och iprén och avvakta till morgonen om möjligt då det fanns mer personal på plats.
Så det gjorde jag och frossan övergick ganska snabbt till svettningar.
Tempen på morgonen visade på 39,1 innan jag tog nya tabletter och åkte till Mölndals förlossning.
 
Där undersökte de mig och gick igenom journalerna om tidigare infektioner.
Fick dubbeldos med penicillin av de båda sorter jag ätit tidigare att ta tillsammans.
Annars skulle jag göra precis som innan, amma på bröstet (med rätt tag) och inte pilla på skorpan.
De tog även ett par flaskor blod för odling för att se om något annat ligger och spökar, så det kändes som att de tog mig ordentligt på allvar i alla fall.
Så jag som redan var lite feberyr när jag kom gick därifrån något yrare efter att ha lämna 4 dl blod.
Såpass yr att jag blev osäker då de på apoteket upprepade gånger frågade om jag verkligen skulle ta två penicillin samtidigt, så jag fick åka upp till förlossningen igen och säkerställa att jag inte hade missuppfattat.
 
Avstämning med amningsmottagningen per telefon på tisdag är det som gäller om jag inte blivit sämre tills dess, men det känns redan bättre och febern har gått ner.
Det trista är att svullnaden gör att såret blir större nu de första dagarna då det är svårt för Rasmus att få bra grepp, men viktigt att tömma bröstet på mjölk så att det inte blir infektioner i mjölkgångarna också.
 
Skulle detta nu inte funka, ens med utökad penicillinkur så kommer jag bli inlagd och få antiobiotika intravenöst.
Håll tummarna för att vi inte hamnar där.
 
Men ja, jag tycker det är värt att fortsätta mningen trots dessa problem.
Dels för att jag vet att när det funkar är det både praktiskt och väldigt mysigt, så många fina intima stunder med barnet.
Dels så kommer jag ha utökat skydd mot bröst och äggledscancer samt skydd mot hjärt och kärlsjukdomar så ja, jag tycker det är värt det även om det inte är speciellt kul att gå på mediciner igen.
 
Peace out!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback