Minisemester i Karlsborg

Strax efter att vi kommit hem från vår roadtrip berättade mamma och pappa att de skulle till Karlsborg en natt för att hälsa på mammas moste Bojjan.
Jag bokade in oss också på kanalhotellet eftersom det nu var flera år sedan jag var där senast.
Sagt och gjort, onsdag morgon for vi iväg hemifrån.
Innan vi körde in till Karlsborg gjorde vi ett stopp ute i Nolvik, Brevik. Dels för att visa ungarna vart jag badat alla mina barndoms somrar och dels för att de skulle få springa av sig lite.
Det såg ut nästan som sist, men med lite färre parkeringsmöjligheter om det är möjligt.
 
I Nolvik.
 
Sedan mötte vi upp mamma och pappa vid Kanalhotellet. Tyvärr fanns det ingen möjlighet för oss att få checka in tidigare än klockan tre, så vi gick över vägen och åt lunch på Café Alvia istället.
Det caféet ägs av mammas kusins fru, känd från "Bonde söker fru".
Jag åt en god viltlasagne som hade rätt bra sting i kryddningen.
Sedan for vi vidare ut till Norra Skogen där vi fick fika hemma hos min syssling Linda som hyrde ett hus som låg precis på stranden av Bottensjön.
Vi har nog inte setts sedan jag var typ 15, så det var extra kul trots att vi inte hann stanna så länge.
Fästningsäventyr väntade ju och sista rundan var vid tre.
 
Men först en glass på området!
 
Karlsborgs fästning, vår reservhuvudstad som skulle skydda kungen och rikets guldreserv ifall ryssen kom.
 
Fästningen med Vättern i bakgrunden.
 
Efter en guidad tur runt fästningen som Oliver tyckte var mycket spännande tog vi en liten drink på mammas och pappas hotellaltan med utsikt över Göta Kanal.
Sedan promenerade vi bort till Idas Brygga för att äta middag.
Jag åt en god kyckling, resten åt nån variant av pulled pork.
Vi hade med vagn till bägge barnen i förhoppning om att de skulle somna efter middagen, men icke, inte sömniga alls!!
 
Vid altanen på hotellet.
 
Oliver utanför restaurangen.
 
Maudabida.
 
Efter middagen bestämde vi oss för att gå en sväng och försöka få barnen att somna, men då gick vi förbi en jättefin nyanlagd lekplats, så var det kört.
Tror de stojade runt där i nästan en timme innan vi kom iväg på en promenad nästan ända upp till fästningen.
Femtio meter ifrån hotellet somnade de bägge äntligen lååångt efter vanlig nattningstid.
 
Lek i skymning.
 
 
Kanalen mellan Vättern och bottensjön.
 
Vättern i solnedgång.
 
På torsdagen åkte vi vidare ut till Frökärr direkt efter frukost.
Mammas kusin Pelle driver nu gården där jag varit varje sommar.
Han är också känd från "Bonde söker fru" och skulle vara hemma sade han, men ingen Pelle hittade vi.
Men vi tog en sväng runt min mormors gamla barndomshem.
Så tråkigt att se hur mycket det förfallit efter många år utan underhåll. Nästan så man skulle vilja köpa loss det och rusta upp det, men det finns inte tid för ett fritidshus när man redan har ett hus att sköta om tyvärr.
Men ledsamt är det i alla fall =(
 
Frökärrs gård var sig ganska likt. Entrén hade dock flyttats mot hur det var när jag var liten och man gick in genom groventrén.
Gamla ladugården fanns kvar, men där kossorna en gång stod och mjölkades när de inte var ute i hagen, fanns nu ett omklädningsrum.
Ny ladugård med lösdrift hade byggts. Men jag gillade det bättre förr när djuren fick gå ute på fälten och mumsa grönt gräs.
Oliver var grymt fascinerad över de stora traktorerna som flyttade balarna med ensilage.
 
Mormors barndomshem, bakom Frökärrs gård.
 
Frökärrs gård.
 
Stora maskiner är spännande för små killar.
 
Till sist åkte vi bort den sista kilometern till gammelmoster Bojjan.
Hennes hus och trädgård är helt fantastiskt. Vilken blomsterprakt!
Konstigt hur man alltid känner sig välkommen hos vissa även om man inte setts på många år och man inte förvaranat om att man kommer. Bojjan är en sådan person.
Alltid glad och alltid med hembakt dopp till kaffet.
Mammas kusin Anders kom förbi och tjötade han också och till sist kom även Pelle in från åkern.
Oliver fick en ny kompis i hunden Stina och barnen hade ett rum med saker att leka med då hemmet är rustat för alla de barnbarnsbarn som kommer på besök med jämna mellanrum.
Är så glad över att vi valde att åka med upp, och att få visa Oliver vart jag har spenderat mina somrar som barn.
Förhoppningsvis kommer vi åka fler gånger när bägge barnen är äldre och förstår mer så jag kan visa dem igen och de minns även senare i livet.
 
Mamma med sin moster.
 
Fint hus och härligt blomstrande trädgård.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback