Quality Spa & Resort Strömstad

I slutet av juli var det äntligen dags för oss att nyttja P's försenade 40-årspresent.
Två dygn på Strömstad spa.
Vi lämnade av barnen hos mamma och pappa innan lunch och begav oss norrut.
Först blev det ett stopp i Smögen för lunch. Vädret var ganska så grått, men vi strosade en runda runt Smögenbryggan ändå. Jag har ju inte varit där förr.
Döm om vår förvåning när vi såg Götheborg ligga för ankar i Kungshamn som ligger mittemot.

Smögen.

En Götheborgare på vift.

Väl framme i Strömstad checkade vi in på hotellet och möttes av en väldigt trevlig liten svit.
Rymligt sovrum, vardagsrum med utgång till balkongen som hade utsikt över marinan och ett lite kök med matplats samt toalett med badkar. Perfekt!

TV-soffa =)

Sedan var det bara att hoppa i badrockarna och gå till SPAt och göra vår kurbehandling.
Det var flera olika steg man skulle utföra med hjälp av produkter man köpte i ett kit.
Först ut var fotbad, sedan en typ av bastu, eventdusch med regnskogstema, kallt/varmt fotbad gående på minikullersten, mer bastu, snöskrubb och så ett varmt rum ihop med ansiktsmask.
Vi avslutade det hela med lite bubbelbad ute på terrassen.
Sedan var det dags för trerätters middag i restaurangen.
Maten var mycket god. Servicen helt ok, men det märktes att det var få ordinarie personal såhär mitt i semestern. Vårt rödvin hade ännu inte kommit när köttet kom in och som plåster på såren fick vi behålla hela flaskan trots att vi endast beställt varsitt glas. Det kallar jag för goodwill!
Efter en grym middag stupade vi i säng och sov en hel natt helt ostörda!

Spa-fashion.

Min man <3

Förrätter, varmrätt och dessert.

Dag två startades med en ordentlig frukost. När jag redan ätit mig mätt insåg jag att det gick att göra våfflor också. Big mistake. Den var inte ens god. Så det blev ingen våffla till frukosten dagen efter.
Sedan var det dags för vår förbokade massage. Varsin klassisk massage hade vi bokat oss på.
Jag fick en manlig massör som hjälpte mig lite extra med vissa problemområden så det var väl ingen behaglig stund, men det kändes mycket bättre efteråt - precis som jag hoppats på.
Sedan tog vi lite spontant en stund i fiskspat eftersom det var ledigt och det var ju guld. Längesedan mina fötter var så fina!
Killen som stod i receptionen i spat var dessutom supertrevlig och rolig.

The bad waffle.

Innan massage.

Fiskmat.

Det blev en sen lunch i restaurangen och jag valde ett bord nära de mysiga brasorna då jag var extremt frusen i det regniga vädret. Fick bli en sallad för mig och P tog likadan entrecote som till middagen kvällen innan.
Jag åt dessutom efterrätt som var grymt god. Till detta lite öl och vin. Man får ju passa på att unna sig lite lyx när man kan.
Efter lunchen tog vi oss in till Strömstad stad. Men oj vad det bärjade regna. Vi fick hoppa in snabbt i en väskaffär och köpa varsitt paraply, sedan flydde vi in i en nybyggd galleria.
Där blev det lite shopping, jeans till mig och pärlor till barnen bl.a.
Vi hittade också en bisarrt stor godisaffär... för mycket godis även för min smak.

Lunch.

Med efterrätt =)

Godisaffären vi ramlade in i.... helt crazy!!

Till sist tog vi bussen tillbaks in till torget och letade på en restaurang att äta middag på.
Det blev Göstases som låg vid hamnen.
Mysigt, rustikt ställe med mycket god fisksoppa och hur många specialöl som helst på sin lista.
Jag drack ett glas champagne till min mat, göttigt värre.
Till sist strosade vi tillbaks till hotellet och tog den lilla linfärjan över viken eftersom vi inte hade fattat att bussen gick ändå ut dit.

Utsikten från restaurangens inglasade veranda.

Specialöl i mängd.

Supergod soppa.

Linfärjan.

Sista dagen startade jag med en löprunda i morgonsolen.
Det blev ca sju km i härlig miljö. Nedvarvningen gjorde jag i det lilla samhället intill hotellet med grävda kanaler mellan husen. Så himla mysigt ställe.
Sedan blev det en rejäl frukost innan det var dags att packa ihop oss och styra bilen hemåt igen.
Eftersom det blev riktigt fint väder stannade vi i Lysekil och åt en lunch på Backyard.
Mysigt ställe som egentligen bara var en foodtruck inparkerad i en gränd där man platsbyggt lite soffor under ett tak längst in och sedan hade lite lösa bord och stolar.
Perfekt för lite häng nära havet.
Vi fyndade också leksaker till barnen på rea i en butik där vi parkerade, gissa om de var glada över sina nya traktorer när vi kom hem =)

Vyer från löprundan.

Frukost.

Lunchstopp i Lysekil.

Glada barn. Både över att mamma och pappa var hemma igen, men också över presenterna.

Två härliga dygn blev det. Så välbehövt att komma hemifrån lite på tu man hand och bara ta det lugnt.
Tack mamma och pappa som gjorde det möjligt!