Prideweekend i Stockholm

Efter jobbet på torsdagen tog vi tåget upp mot huvudstaden.
MTR fick chansen denna gången.
Planen var att se om någon av våra tåggrannar kunde tänka sig att byta plats med en av oss så att vi kunde få sitta tillsammans, min granne var snäll och flyttade =)

Väl framme på Sthlm Södra tog vi en taxi till Mornington City Hotell på Nybrogatan där vi skulle bo kommande tre nätter.
Bra läge, fint hotell och en fantastisk frukost som kunde intas på en mysig terrass på baksidan.
Vårt rum på Mornington med fönster in mot lugn sidogatan.

På fredagen tog vi det lugnt. En lång frukost och lite vila på rummet innan vi promenerade iväg med Fotografiska som mål. På vägen dit hann vi in om Östermalms Saluhall innan vi fortsatte mot Slottet och gamla stan.
Vi flydde solen in i slottskyrkan. Så vacker den är med alla sina målningar i tak och alla guldmålade ornament.
Sedan hamnade vi mitt i högvaktsbyte och ridande vakter i paraduniform. Så vi fastnade vid slottet i en timme innan vi promenerade vidare genom gamla stan mot Slussen.
Just området runt Slussen är just nu inte vackert någonstans eftersom det är en enda stor arbetsplats de kommande åren, men vi tog hissen upp till Gondolens takterrass och fick se Sthlm från ovan – mycket bättre vy!

Fantastisk frukostbuffé som hade typ allt.

Vackra Slottskyrkan, för evigt liv.

Det flaggades stolt överallt i staden med regnbågens färger.

Slussen och Sthlm från Gondolens takterrass. Älskar staden och allt vatten sommartid.

Till slut kom vi fram till Fotografiska.
De hade ett par olika utställningar; Evelyn Bencicova - Merror, Linda McCartney & Mary McCartney - Mother Daughter och Cathleen Naundorf - Secret Times bl.a.
Jag gillade framförallt modefotografierna, medan Andreas föredrog naturfotona.
Men fina utställningar och kul att ha besökt Fotografiska för första gången. Foto är ju kul!!
Sedan blev det en rask promenad tillbaks till hotellet för att fräscha upp oss inför kvällens Gröna Lundsbesök och konsert med The Hellacopters.

Lite blandad kompott från pågående utställningar på Fotografiska.

Vi mötte upp min grekiske vän Adonis strax efter fem inne på nöjesparken.
Ett kärt återseende efter sju år sedan förra mötet.
Vi tog en öl och pratade lite innan vi satte oss längs kajkanten och inväntade konsertstart.
Hellacopters var grymt bra! Nickes sång är helt felfri live och det var bra energi på samtliga, speciellt Dregen. Har inte sett dem sedan Hultsfred någon gång på slutet av 90-talet och då var musiken lite för punkig för min smak. Men nu med mer melodier och mycket piano är det ett grymt sväng.
Klipp från I’m in the band och en av mina favoritlåtar Toys and flavors finns att lyssna på.
Sedan tog vi en promenad i en varm sommarnatt tillbaks till hotellet.

Rocknroll när den är som bäst...

Magiskt med allt vatten och reflektioner från stadens ljus.

Lördag = PRIDE.
Men innan dess lite historia på Historiska museet.
Vikingautställningen var det enda vi hann med, men den var fin och på gården fanns det massa med familjeanpassade aktiviteter som bågskytte, pinnbrödsbakning mm.
Köpte med en sagobok om Fornnordiska myter till barnen. Den gjorde succé hos äldsta sonen som suger i sig allt det spännande om jättar, gudar och intriger.
Det var jämnt, men till slut vann jag genom att vara den minst sämst av två dåliga =)

Sedan mötte vi upp Adonis, köpte en flagga och satte oss i Humlegårdsparken och väntade in paraden.
Bra med folk ute redan då en timme innan det var dags. Andreas gjorde en insats och hämtade vår vinflaska på hotellet så vi kunde skåla lite som övriga runtomkring oss.
När paraden väl började var det en folkfest och glädjeyra i tre timmar.
Pride är viktigt på så många olika sätt. Vi har kommit långt i vårt samhälle och är mer och mer accepterande, men i många länder är en avvikande sexualitet = döden fortfarande år 2018.
Jag har så himla svårt att förstå hur kärlek kan vara så provocerande och föda så mycket hat och rädsla.

Det kändes tungt när det svartklädda begravningståget passerade till minne av de som inte längre lever och för att synliggöra dem som fortfarande lever under dödshot i vissa länder.
Men det kändes också starkt och fint att se när "Stolta Föräldrar" marscherade förbi. Att se hur de lyste och tog emot folkets jubel. För om man inte ens vågar komma ut till sina föräldrar som skall älska en no matter what, vad lever vi i för värld då?

My LOVE!

Peppade i väntan på paraden.

LOVE IS LOVE

När regnet kom valde vi att avvika från paraden trots att det var ett par ekipage kvar och gick hem till Adonis där vi drack lite vin, snacksade och fortsatte prata om allt mellan himmel och jord.
Därefter tunnelbanan till Söder för att köka middag på Bröderna Olsson Garlic & Shots.
De har så sjukt goda revben så jag beställde samma som sist. Även Andreas var lyrisk.
Efter en mycket trevlig middag tog vi farväl av Adonis vid Medis och bestämde att det absolut inte får ta sju år till nästa träff nu när han bor i Sverige.

Sjukt god mat och håller garanterat alla vampyrer borta.

Friends for a long time despite distance.

Sedan gick vi hand i hand hemåt genom sommarkvällen och pratade om allt om vi alltid gör.
Denna fantastiska man. Som gör allt och lite till för att visa mig vad jag betyder, för att skapa trygghet och tillit.
Vilken jävla tur jag haft rent ut sagt. Hundra mil och ändå så nära.
Ur kärlekens perspektiv så är 2018 bästa sommaren på länge och jag hoppas det kommer måååånga fler som denna i framtiden.