Midsommar i Isaberg

Barnen skulle vara med sin pappa denna midsommar och de jag frade med förra året drog till Köpenhamn på metalfestival.
Så jag bjöd in mig till min barndomsväns firande.
De hade hyrt stuga på
Isabergs Mountain Resort i Småland för att fira tillsammans med en annan familj som står där med sin husvagn.
Så tillsammans skulle vi fixa en god midsommarlunch i klassisk sill och potatisanda och senare på kvällen grilla.

(null)
Hawaiiblommor fick funka som midsommarkrans =)

Karta över området sommar och vinter och lite av de olika aktiviteter som finns att välja bland sommartid.
Man kan ju lugnt säga att träningskläder var det vanligaste på denna camping och folk rullade om kring med sina moutaninbikes eller paddlade kanoter på sjön.
Även höghöjdsbanan bland träden var mycket välanvänd. Aktiv semester om man är här med andra ord.

(null)
Dans kring stången. Två stackars sommarjobbare hade fått i uppdrag att fixa detta verkade det som. Trubaduren de hyrt in verkade mest fått instruktion om att han skulle spela, inte också sjunga så det blev lite haltande runt stången, men vi dansade i alla fall.

Vår stuga. Bra planerad både för sommar och vinteraktivitet med ett torkskåp direkt innanför ytterdörren.
Två separata sovrum med våningssängar och en bäddsoffa, så vi fick plats på ett vettigt sätt alla fem. Bra köksbord och en rymlig altan. Toalett med dusch.

(null)
Delar av gänget badade. De hävdade att det var varmt, men vinden på land var ganska kall.

En del hade lite mer budget på sin camp, men ändå det coolaste campet.

Min vän och jag. Vi har nu känt varandra i 34 år, galet.... <3

(null)
På midsommardagen tog jag en promenad längs en av vandringslederna vid sjön.
Hittade en fin bänk ute på en udde där jag mediterade tjugo minuter i solskenet och till fågelkvitter. Underbart.

Glassköp är ett måste en solig dag. Vi tog den största de hade på menyn. Tyvärr blev den inte alls som på bild och många saker hade bytts ut eftersom de var slut vilket inte informerades om vid beställning. Ja ja, glass är gott oavsett.

(null)

Efter glassen tog mammorna en promenad upp till toppen av skidbacken. Mycket fin utsikt där uppifrån. Kompisen nöjde sig inte med en tur utan gick ett varv till.
Sedan framåt eftermiddagen kramade vi camparna adjö och tackade för en trevlig midsommar i deras förtält och styrde bilen norrut och hemåt igen.

Tack för att jag fick vara med er och fira! <3

Sommar

Vardagslyx är när man kan plocka sig en fin bukett i naturen.

Avslutning förskoleklass

Idag var det dags för store sonens första skolavslutning.
Ett år i förskoleklass till ända.
Det har gått sjukt fort och han har vuxit mycket som människa.
Fått lära sig ta mycket mer ansvar, umgås i konstellationer som inte varit självvalda osv.
Utveckling framåt helt enkelt.

Tyvärr var inte vädret på vår sida så det traditionella firandet på fotbollsplanen uteblev och vi föräldrar kunde därför inte närvara under skolans samling.

Efteråt gick vi hem och åt pannkakor och sedan jordgubbar och glass och skålade med cider i sidenbandspyntade champagneglas.

Plats för kärlek och harmoni

Nu har jag fått iordning min plats för meditation och harmoni.
Växter, fotografier på de som betyder mest i mitt liv, rökelse, ljuslyktor, kristaller och såklart min yogamatta.
Det enda som saknas är en fin bild att ställe högst upp.
Skall se om jag har tillräckligt bra kvalite på någon av de naturbilder jag själv tagit för att förstora upp till 30x40 eller 50x70 format.
Nu när jag fick köpt en lampa i helgen blir det dessutom en mysig stämning till hela rummet när mörkret faller på.

Jag är supernöjd <3

Nationaldagsvandring i Vättlefjäll

Nationaldagen lovade toppenväder och Andreas var sugen på att komma ut i naturen efter en lång hektiskt höst och vinter.
Vi hade egentligen tänkt hyra kanoter, men med strålande sol och upp mot trettio grader kände vi att det kunde vara smartare att ta skydd av skogens skugga, så det blev vandring istället.
Vi fick även med en kompis som hade den goda smaken att dyka upp på centralen i blågult träningsställ!
Planen var atta ta sig till vindskyddet vid norra äden av Kroksjön, men där var det redan fullt med folk, men vi hittade en liten klippa vid Skyrsjöns ena strand.
Varmt och skönt och vi plockade fram mat vi hade med oss och badade.

Vet inte riktigt hur varmt vattnet var, men skulle tippa på runt 17 grader.
Ingen av oss frös ihjäl i alla fall. Där satt vi ett par timmar och samtalde om diverse saker och skrattade en hel del.
Då och då kom det lite kanoter förbi som skulle in in den lilla kanalen som länkar ihop Skyrsjön med Kroksjön.

Precis Så att en kanot får plats utan att fastna i botten.

Framåt halv fem packade vi ihop oss och startade vandringen tillbaks till parkeringsplatsen vid Surtesjön. Vi tog en annan väg tillbaks så vi fick se lite mer av de olika lederna.

En kort bit vandrade vi på Bohusleden. Den vill jag gärna utforska mer då den är lååång och man kan välja flera olika etapper att gå beroende på vad man vill uppleva.
Fick även testat min nya ryggsäck som inköpts dagen innan. En Bergans Trysil 30 L.
Den känns rätt lagom för dagstur eller kanske en övernattning om jag är ensam.
Skall skaffa mig en stor ryggsäck också 65 L för att ha antingen för längre vandring eller om jag och barnen skall ut en natt för då får jag bära även deras grejer.

Allt som allt avverkade vi nog runt 12 km i värmen och var bra trötta när vi kom hem.
Då satt det fint med kall vattenmelon för i värmen blir man inte så extremt hungrig.