Gunnebo Slotts julbord

Så... bättre sent än aldrig.
En liten redovisning av julbordet som vi bjöds på uppe på Gunnebo Slott.
Först var det en guidad tur på slottet, vilket var skitkul eftersom jag inte varit där inne utan bara ute i trädgården.
Slottet, som egentligen är en sommarvilla, slutfördes nån gång på slutet av 1700-talet av den dåvarande ägaren John Hall med familj.
Bygget kostade i dagens mått mätt ungefär en miljard kronor, en nätt liten summa som var en fjärdedel av Halls totala tillgångar.
Nåja det är ett vackert hus, även om det idag känns omodernt. Men med rik utsmyckning mm.
Och bara uppfarten upp mot stora entrén är pampig som tusan, dock svårt att plåta när det är svart ute.

 
   

Efter turen fick vi lite glögg i gamla köket och matförrådet längst ner i byggnaden.
Sedan bar det av vidare mot tjänstebostaden och hönshuset där julbordet serverades.
Allt i sann 1700-talsanda. D.v.s inget tillsatt socker, mycket salt och mycket ekologiskt och närproducerade råvaror.
Julbordet skulle intas i sju omgångar. Sill, kall fisk, kallt kött, småvarmt, ost och kex, desserterna och till sist kaffe med pepparkaka.
Tror jag nånstans rationaliserade ner det till fem omgångar.

Sillen var helt ok. Från den kalla fisken var det egentligen bara den varmrökta siken som föll mig på läppen.
Av det kalla köttet var det faktiskt bara skinkan med hemgjord senap som innehöll lite farinsocker som jag gillade... annars var det mest skumma saker som grisfötter, kalvtunga, rökt ankbröst mm.
Av det småvarma var omeletten, prinskorven och janssons goda. Omeletten skulle dock innehålla champinjoner, men någon sådan hittade jag faktiskt inte.

     

Efter det gav jag faktiskt upp på maten och drog till dessertrummet istället.
Där hittade vi creme brule med saffran, äppleris, äggost, knäck, nyponbiskvier och nån liten kaka med röda bär och vaniljsås med kardemumma.
Efterrätterna var mycket godare än allt det andra. Avslutade med en liten pepparkaka. Sedan var det mätt i magen.

   

Summan av kardemumman är att det imitt tycke inte var nåt höjdarjulbord, men det var skoj att testa.

Kommentarer
Postat av: Anna från VK

För att återknyta till ditt inlägg om drömmar... Jag drömde i natt om att jag var och hälsade på dig!!



Jag tycker att din senaste sminkning med guldskimmer var jätte fin!



Kram!

2008-12-22 @ 00:39:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback