Kantarellpaj istället för fotboll

Kände mig rätt omotiverad till att gå och spela boll idag, men tänkte att på plats löser det sig.
Kom upp till Älvevi och där satt bara två andra tjejer, så träningen fick helt enkelt ställas in.
De andra två skulle vara duktiga och ge sig ut på löptur, men jag kände att då borde jag stuckit med P till gymmet direkt efter jobbet istället.
Så det blir en lugn kväll med jordgubbar och lite avsnitt av Vänner istället.
Skönt det med.

Surfade runt på lite bloggar och hittade ett inspirerande matinlägg på Charlotte Perellis blogg.
Kantarellpaj... hur gött lät inte det då??

Recept:

Kantarellpaj

Här kommer mitt recept på Kantarellpajen som jag gjorde igår.

Ingredienser:

3 dl vetemjöl

75 gram smör

2 dl Kesella kvarg lätt

Fyllning:

Kantareller 600 gram ( Behövs inte alls så här mycket,  du kan blanda ut med annan svamp eller tex lök.)

salt

peppar

3 dl matlagningsgrädde

3 dl riven Kvibille Cheddar ost

4 ägg

Gör så här:

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt kvarg och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 23 cm i diameter. Låt pajen vila i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Fräs först svampen i smör i en stekpanna, ca 5 min. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop ägg och grädde sedan lägger du i osten i blandningen. Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Lägg i svamp och häll över äggstanningen i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i 35-40 min. Servera med en sallad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback