Roadtrip i Bohuslän

Om man som jag, blir kär i en tysk som fått för sig att Norrland är stället man vill bo på, så måste man ju anstränga sig lite och försöka visa västkusten från dess bästa sida.
Denna sommaren har det ju varit lätt med detta fantastiska väder.
Vi har promenerat hand i hand längs älven och sett kranarna i solnedgång.
Vi har haft lata eftermiddagar med sol och bad på Smithens badplats.
Vi har haft ljumma sommarkvällar med vin och samtal på balkongen.
Men nu ville jag passa på att ta min semesterdag mitt i veckan att visa Bohuslän med dess klippor.
Resrutten för dagen.
 
Vi startade norrut och tog vägen över Tjörn och Orust.
Vidare upp mot Gullmarsfjorden där vi tog färjan över fjorden och vidare till Lysekil.
Ett snabbt stopp på COOP för att köpa med sallad att äta till sen lunch på något trevligt ställe.
Det trevliga stället hittade vi i Lysekil, strax utanför Pinneviksbadet, nämligen Stångehuvuds naturreservat.
Klippor av röd bohusgranit, kristallklart vatten och en lite klippö ett tiotal meter ut från fastlandet som vi ville undersöka.
Pinneviksbadet i Lysekil.
 
 På den lilla kobben innan klippön lade vi oss efter att ha vadat ut med väskorna på axlarna.
 
Planen var att ta väskorna och vada över sundet till ön, men vattnet var liiite djupare än vi trodde.
Vi kom i alla fall till den lilla kobben mitt i sundet, så där slog vi oss ner och åt vår lunch och solade lite innan vi ville utforska den stora klippön närmre.
Att klättra upp ur vattnet på hala klippor fulla av havstulpaner kan bli både smärtsamt och blodigt, vilket Andreas fick uppleva. Men väl uppe på ön fick vi en mycket fin vy ut över Gullmarsfjorden.
Kristallklart vatten.
 
 
Kärlek
 
När vi badat klart rullade vi vidare mot Smögen.
Förutom diverse outlets finns där båtparadiset Smögenbryggan.
Stället där alla seglare samlas. En lång brygga med diverse små butiker och restauranger som slutar i en liten vik med de typiska bohusländska fiskebodarna.
Jag tycker det är ett mysigt ställe, men får lite krupp på klientelet av folk. Många riktiga stekare i stora båtar som mest sitter och visar upp att de har gott om pengar.
Men mitt i smeten såg jag världens gulligaste lilla segelbåt med ett gott bohemiskt gäng grabbar ombord.
Jag vet ju vilken båt jag helst hade hängt i om jag fått välja...
 
My kind of boat to hang in....
 
 
Fiskebodar i olika färger.
 
Vi fortsatte sedan kuststräckan norrut förbi Bovallsstrand ut till E6:an.
I Munkedal stannade vi för kaffe på McDonald's och hade då en mycket vacker solnedgång i backspegeln.
Ett fint avslut på en helt underbar dag i sommarsverige med den person som kommit att betyda så otroligt mycket. Så glad över att ha fått visa kusten och att den togs emot med öppna armar.
Magiskt avslut på en fantastisk dag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback