Semester - Dorotea

Dorotea hette från början Bergvattnet - eller snarare på samiska Kraapohke, men fick senare sitt namn efter kung Gustav IV Adolfs hustru drottning Fredrika Dorotea Vilhelmina av Baden.
Orten ligger i södra mitten av Västerbotten och här bor ca 2500 invånare totalt i kommunen.
Ganska stor skillnad mot Göteborg alltså.
 
Jag har kommit fram till att löpning är ett bra sätt att få se lite av nya orter, så jag tänkte att jag testar samma sak i Dorotea och gav mig ut på en löprunda runt Bergvattensjön.
Vacker solnedgång denna kvällen.
 
Lite blandad terräng runt sjön, både grusväg, naturstig och spång.
 
Undrar vem som bor här?
 
När jag stannade för att fota höll myggen på att äta upp mig, så det gällde att hålla hyfsat tempo i löpningen.
 
Avslutade min runda med att springa upp till Dorotea kyrka.
Mycket vacker kyrka som det nästan alltid är ute på mindre orter och landsbygd.
Det hela blev en runda på dryga 7 km med mycket fina naturintryck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback