Semester - halva Vildmarksvägen

Till sist framme i Dorotea som bjöd på solsken och värme.
Middag på balkongen, en god sallad med bröd till.
Gott för två hungriga magar som suttit länge i bilen.
 
Dagen efter hade vi bestämt oss för att åka upp til Stekenjokk som ligge ungefär mitt på Vildmarksvägen från oss sett.
Men först ett stopp i Vilhelmina hos
Risfjells Sameslöjd för att A ville köpa mig ett fint läderarmband med tennbroderier.
Valde ett i svart läder av den smalare sorten till min tunna handled. Superfin present!
 
 
Sedan for vi vidare genom Saxnäs och Klimpfjäll och mot Norska gränsen tills vi till slut kom upp till Stekenjokk.
 Tyvärr kom vi upp en dag innan man fick lov att lämna vägen och gå ut i naturen pga skydd av fåglarna som lever här. 
 
 
 
En sjukvårdsbunker på fjället. Misstänker att den används som skydd om man skadar sig oh det blir oväder. Eller så är den inte i bruk alls längre.
Sedan skylten som talade om för oss att vi befann oss nästan 1000 meter över havsnivå. Mycket snö kvar på denna höjd, mer snö än A nånsins sett mitt på sommaren under sina 15 år i Sverige.
 
 
Välbehövd lunchpaus intill en lite fors på fjället.
Fin utsikt, färskt fjällvatten att dricka och gott sällskap, vad mer kan man begära?
Mat smakar dessutom mycket godare såhär i naturen.
 
 
På vägen tillbaks stannade vi i Saxnäs och drack en kaffe med utsikt över Marsfjället.
Förra året besteg vi två av topparna på västra sidan av vattnet mitt emot detta fjäll.
En karta över Vildmarksvägen. Väl värt ett besök. Säkert som mest dramatiskt när den öppnas i början av juni och det fortfarande kan vara höga snövallar på varje sida om vägen.
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback