Ekonomisk stress

Även om det lugnat ner sig mycket under 2023 på det privata planet och i familjen, så bjuder 2024 på ekonomisk stress av stora mått.

Avgiften i vår förening höjdes med 15% from årsskiftet.
Nu kom en ny avisering om ytterligare 7,5% höjning from juli.
Bara dessa två höjningar gjorde att mina boendekostnader ökade med 1100 :- / månad.
I november löper dessutom mina privata bolån ut och räntelägret är nu betydligt högre än de 1,7% jag haft.
Så totalt void årsskiftet om jag räknar på prognos att räntan sjunker till ca 3,7 % så har mina boendekostnader ökat med 3400 :- / månad under 2024.

Även mat, drivmedel, diverse abonnemang har också stigit.
Har avslutat det som inte varit absolut nödvändigt, minskat en abonnemang på ljudbokstjänsten och bytt till billigare mobiloperatör samt skall byta bredbandsleverantör när avtalet löper ut i maj.
Men lönen kommer nog endast öka med 1000:- netto; om jag har tur, annars typ en tusenlapp brutto.

Jag har sedan min skilsmässa 2016 levt sparsamt.
Äter ytterst sällan ute. Är inte ute och festar.
Handlar kläder i stort sett bara när jag måste till mig själv.
Och ändå kommer jag nu behöva plocka pengar från sparkontot varje månad bara för att gå runt.
Att bli sjuk och ta en karensdag finns inte på kartan..

I sådana här tider kan man sakna tryggheten av att vara två som både drog in inkomst till hushållet och delade på en massa kostnader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback