Sjukskrivning

Efter samtal med vår HR-chef för två veckor sedan kom vi gemensamt fram till att det nog inte var så smart att börja arbetspröva upp till 75% under vår mest stressiga månad - december.
Utan att vänta med det till januari eller februari.
Så jag bokade en telefontid med min läkare - den hade jag i eftermiddags.
 
När jag förklarade mina symptom på stress och att jag haft ett par ångestattacker de senaste veckorna sa han bara att mina 90 dagar gått i mitten av december och att Försäkringskassan nog inte kommer godkänna förlängning av min halvtidssjukskrivning utan kommer vilja att arbetsgivaren ger mig andra uppgifter inom bolaget.
Har fått ett nytt sjukintyg, så jag får ringa FK imorgon och kolla hur vi gör.
Om jag kan gå upp i tid till 75% i januari så är det bara 14 dagar det handlar om över de 90 dagarna.
Men det känns ju sjukt att man skall kräva av arbetsgivaren att de skall hitta andra uppgifter om en person mår dåligt av skäl som främst är av privat natur.
Det är ju inte mina arbetsuppgifter som gör mig sjuk, utan jag har varit under extrem stress av mestadels privat natur under en såpass lång tid att jag blivit sjuk och därför inte riktigt kan fokusera och göra mina arbetsuppgifter på ett bra sätt på en heltidstjänst just nu.
 
Sedan har jag nog fått de samtalstider man kan få via vårdcentral med psykolog.
Så nu får jag se om det går att få något via företagshälsovården, annars får jag försöka lösa det på egen hand med meditation, yoga, promenader och fortsätta med de KBT-övningar jag fått.
För att gå till privatklinik är inte ekonomiskt görbart.
 
Hoppas innerligt att inte försäkringskassan sätter sig på tvären.
För jag behöver lite mer tid att samla ihop mig för att inte riskera att krascha helt.
Och om jag kraschar helt så kostar det samhället så himla mycket mer.
Ibland känns det verkligen som moment 22 .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback