Svalbard, ett arktiskt äventyr #3

Vi vaknade relativt sent efter en rolig nyårsnatt.
Dessvärre till nyheterna att Sysselmannen känt sig tvungen att skjuta isbjörnen eftersom det var svårt att garantera människornas säkerhet i mörkret och med kommande skolstart.
Efter några lugna timmar med frukost och slapp på hotellrummet gav jag mig ut på en promenad runt byn.
Det kändes inte så läskigt längre när man visste att björnen var borta.
Eftermiddagsvy över Longyearbyen.

Longyearbyens kyrka.

Nere vid hamnen där Sysselmannens fartyg låg förtöjt.
Det blåste rätt friskt och i -17 grader blir det skitkallt om det kommer vind på det.
Tur att jag fick en buff av A att dra upp över halva ansiktet.

(null)
På gågatan genom centrum finns denna fina grafittimålning av en isbjörn.

Samt ett gatukök med väldigt speciella öppettider: 22-04.

Skyltfönster i en av skinnbutikerna.

(null)
Och så världens nordligaste bar - Svalbar. Det såg mer ut som ett ganska sparsamt inrett café.
Det fanns även lite spel man kunde sitta och spela över en öl eller två.

Efter en kall långpromenad blev det kaffe och hembakat i hotellets lobby ihop med en korsordstidning. Avkoppling deluxe!

En andningspaus

Blev sjukskriven halvtid en månad framåt tills det blir återbesök hos läkaren.
Skall använda tiden att verkligen varva ner.
Att göra en sak i taget i lugn takt.
Att förändra mitt sätt att leva med multitasking på effektivast möjliga sätt till något mer hållbart.
Att inse att good enough duger mer än väl.
Att inse att även utan pengar kan man hitta på mysiga saker och ha roligt tillsammans i familjen.

Skönt att kunna få en paus innan barnhämtning.
Skönt att kunna ta en liten sovmorgon ibland utan att behöva jaga minuter mellan lämning och jobb.

2020

Svalbard, ett arktiskt äventyr #2

Dag två på Svalbard - nyårsafton.
-17 grader och ganska kall vind.
Vi tog oss ut i mörkret för att fota lite med A's systemkamera.
Och så dök det upp ett svagt norrsken, så nu har jag fått se det äntligen.
Men jag får nog vänta tio år till innan vi kommer in i en bra period av starkare norrsken igen.
På vår promenad genom byn stannade vi till i det lilla shoppingcentrat Lompen Senter för att värma oss. Där hittade vi denna fluffiga going :)
(null)

Sedan gick vi sista biten till Svalbard Museum.
Inte så stort men väldigt fint. Två kuratorer arbetar där och ser till att utställningen är i gott skick.
Det gick att läsa och se material från bl.a. Andrée-expeditionen.
Det var en monter om gruvnäringen på Svalbard där det blev tydligt hur tungt det manuella arbetet var i gruvan.
(null)

Det fanns såklart också mycket information om både valfångst och jakt av andra djur som pågått under lång tid både av ryssar och norrmän.
När man ser hur deras små hyddor såg ut och vet hur kallt det är och hur farliga och många isbjörnarna är, är det lätt att bli ödmjuk.

Man kunde testkrypa bakom gruvarbetaren för att få en känsla av arbetshöjden de hade i gångarna.
Inget för den klaustrofobiske.
(null)

På kvällen var det dags att fira årets slut.
Vi hade bokat in oss på hotellets nyårssupé i restaurangen Funktionärsmessen.
Jag lyckadesdock ta en timme fel på tiden så vi missade fördrinken.
Lite pinsamt, speciellt för mig som hatar när folk är sena.
(null)

Menyn bjöd på mycket gott.
Och till bords fick vi ett trevligt norskt par i ungefär samma ålder. De var lättsamma och vi kunde prata om de flesta ämnen.

Mitt under middagen meddelade servisen att norrsken gick att se utanför och alla middagsgäster tog på sig varma kläder och gick ut för att se och fotografera.
Tyvärr ligger Svalbard lite för långt norrut för att det skall bli ett riktigt kraftigt norrsken, men svagt svat syntes det nyanser av grönt mot natthimlen.
(null)

När middagen var avslutad gick det en buss ner till ett annat hotell och deras Restaurang Nansen för dem som ville.
Där bubbel och fyrverkerier kunde avnjutas på deras stora terrass.
Bubblet vi fick var tyvärr inte alls gott, men serverades i små roliga rundade flaskor som såg ut som potionflaskor i fantasyspel.
Men fyrverkerierna var fina och många och sällskapet bra.
(null)

De första timmarna av 2020 startade med drinkar lite dans och - isbjörnsjakt ett par hundra meter från där vi befann oss. Isbjörnen som varit i byn vid ett par tillfällen den sista tiden var åter tillbaks och man försökte driva ut den med bilar och helikoptrar.
Tyvärr var Sysselmannen (motsvarande borgmästare/guvernör) tvungen att ta beslutet att avliva den tidigt på morgonen den 1:e januari.

Men skål för ett nytt år, kärleken och att ha fått se mitt livs första norrsken.

#1 Boktips / Expeditionen: Min kärlekshistoria - Bea Uusma

En djupdykning i Andrées Polarexpedition i luftballong mot Nordpolen.

Bea har drivits av både passion och säkert vad många andra skulle se som mani för att få klarhet i allt som rör denna expedition som utfördes för nu över hundra år sedan.
Så till den milda grad att hon trotsat kylan och försökt ta sig till Vitön där kropparna till slut hittades, många gånger trots att is stoppat landstigningen gång på gång och dessutom studerat till läkare för att kunna ge förklaringar till männens dödsorsaker.

Det är en blandning av faktabaserad historia, deltagarna i expeditionens egna anteckningar, Beas kartläggningar i form av strukturerat uppspaltade fakta intill varandra och utritning av nya kartor över lägerplatser mm.
Jag sögs in från första sidan och ville knappt lägga ifrån mig boken eftersom jag så gärna ville veta vad som hänt de tre männen som stretade i den arktiska kylan över is som drev med alltför tunga slädar att dra.
Förundrad över hur det kunde vara så intressant att läsa dagboksanteckningar dag för dag i tre månader om väder, matintag osv.

Total fascination över det driv och den dedikation som mänskligheten gång på gång uppvisar.
Både de tre männen i den urpsrungliga expeditionen, samt Bea i hennes expeditioner för att försöka ta reda på vad fan som hände!

Betyg: 5/5

8-årskalas

I tisdags fyllde min äldste son 8 år.
Helt galet vad fort tiden går.
Vi passade på att fira dagen innan när det var helgdag ihop med familjen och två av sysslingarna.
Eftersom mamman är döv och hade uppfattat önskemålet "glasståg" fel, blev det ett "glasstorn" med tillbehör samt lite kakor och hemgjord rocky road.

(null)

Och när killarna tröttnat på att fika började de istället pyssla masker av papperstallrikarna vi serverade fikat på.
Fantasin födade och O blev en Iron cyborg med lasersikte i pannan.

Stort tack till alla som kom och firade och förgyllde O's födelsedag!

Utmaning 2020 - läsa minst 12 böcker

Fick idén från min kusin som gjort utmaning 150 böcker på ett år, vilket för mig lät helt galet.
Det är ju 2,4 dagar/bok när jag gjorde en snabb uträkning.
HUR hinner man ens det?

Lade fram iden för pojkvännen som genast gick igång, men lade sig på den rimligare nivån med en bok i veckan, d.v.s. 52 böcker under detta året.
Nu studerar ju han på halvtid, så bara hans kurslitteratur kommer ju bli ett par böcker.
Dessutom pratar han ofta om hur viktigt det är att stimulera hjärnan på olika sätt för att undvika demenssjukdom.

Well, jag antar också utmaningen, men på en för mig, rimlig nivå.
Från att inte ens kunnat fokusera tillräckligt för att läsa alls, till att i alla fall läsa 2-3 böcker under 2019, lägger jag mig på nivån att läsa en bok varje måndag under 2020.
Fick en flygande start tack vare en väns tips och utlån av årets första bok som nu redan är utläst.

Kommer skriva en liten recension av varje bok jag läser under året, för er som är intresserade och vill ha tips.
Och har du som läsare tips på nån riktigt bra bok tar jag tacksamt emot!

Svalbard, ett arktiskt äventyr #1

I augusti när vi satt på Lilla Tavernan och firade min födelsedag slängde A ur sig att Norwegian hade sjukt billiga flyg till Svalbard och frågade om jag hade barnen på nyår.
Det hade jag inte denna gången, så efter att ha kollat om ledighet med chefen bokade vi flygbiljetter och hotell för fyra nätter över årsskiftet.
Måndag morgon 30/12 lyfte vi från Gardemoens Lufthavn, för att spendera fyra dygn i mörkret av polarnatten.
(null)

Framme och lite sliten efter resa sedan 03:30 på morgonen.
Kylan låg väl på ca -15 grader när vi tog mark i Arktis och vi hade nåtts av nyheten att en isbjörn visat sig i byn vid ett par tillfällen den sista veckan.

Svalbard ligger ungefär ganska så mittimellan nordnorges fastland och nordpolen.
Klimatet är arktisk öken med permafrost. D.v.s inte mycket nederbörd och glaciärerna smälter aldrig.

(null)
Eftersom A haft en mycket positiv upplevelse vid sitt första besök på Hotell Funken Lodge bokade vi rum där igen för oss.
Ett mycket bra beslut. Hotellet ligger lite i utkanten av Longyearbyen och har en mycket stilren och mysig inredning i lobbyn, matsalen och på rummen.

Eftersom Svalbard är en gruvort så tar man av sig skorna redan i entrén även till offentliga inrättningar som hotell och sjukhus mm. För att inte dra in smutsen från kolgruvorna.
Så i entrén fanns dessa boxar samt lånetofflor, nästan lite som känslan när man går och bowlar.

(null)
Lobbyn intill baren där det serverades kaffe och hembakad kaka varje eftermiddag.
Hittade mitt favorithörn intill den "öppna spisen" där jag fick en latte och kaka till min kordordstidning.

Restaurangen var också väldigt fin. Med stora fönster ut mot berget på andra sidan floden.
Kan tänka mig att den är dramatiskt vacker när man ser någit i dagsljus, nu kunde man bara urskilja siluhetterna av bergen mot natthimlen.

(null)

Rummen var mysiga med en hög skön säng och massor med kuddar.
Toaletten var också fin och hade duschhörn bakom halvglasad vägg.

Sedan blev det dags för semesterns första middag. A hade bokat bord på Kroa inne i centrum.
Vi var lite oroliga när vi gick fram och tillbaks p.g.a. isbjörnen, men beslöt oss ändå för att gå till fots och vara extra uppmärksamma. Hotellet sa att det borde vara lugnt sålänge vi inte gick alltför sent på kvällen och mer folk var ute i rörelse, men det kändes ändå lite i magen när vi på hemväg passerade en kvinna som var ute med sin hund och sitt lilla barn med ett gevär hängt över ryggen i nödfall.
(null)

Ryssarna är högst närvarande på Svalbard. Så Lenin själv övervakade vår middag.
Jag valde älgburgade med sötpotatis fries, lingon och en sourcreme dipp.
Mycket gott! Till det valde jag en nordnorsk öl; Mack - arctic som också var riktigt god även för mig som inte är så förtjust i öl.