Närvaropodden

Just nu är denna podden min bästa vän på jobbet.
Det finns så mycket att lära sig.
Och så många kloka samtal i denna podd.
Att lära sig att bli mer närvarande.
I nuet, i sina tankar och känslor. Att inte vara en slav under sina tankar, utan ta kontrollen genom att låta dem ta mindre plats.
 
I dagens avsnitt handlade det just om Närvaro.
Att vara här och nu.
Att acceptera sakers tillstånd. Att målet är inte det viktiga utan vägen.
Och vägen kanske inte alls blir den man själv hade tänkt, men den blir bra ändå, eller kanske till och med ännu bättre.
Om man bara låter sig följa med och inte arbetar emot med all kraft och energi man har.
Att lära sig acceptera och kunna släppa.
Det betyder inte att man måste tycka att det som händer är något positivt, bara att det faktiskt inte har så mycket värde alls.
 
"Den mogne har alltid ett val - den omogne är oförmögen att välja och är slav under sina tankar/känslor".
 
Jag vägrar fortsätta vara en slav.
Jag vill uppnå en större acceptans.
Det kommer inte komma av sig själv utan det får tränas och tränas och tränas.
Men motivationen finns där. För det är mitt liv det handlar om.
Och jag måste lära mig att stanna upp och vara här och nu.
Inte alltid ha en plan, effektivast möjligt, att tänkta tio år framåt samtidigt som jag ältar gamla händelser.
Det blir för mycket på en gång och det är därför jag går sönder.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback