Ångest

För drygt ett år sedan var ångest endast ett ord jag slängt mig med för att beskriva något jobbigt.
Ofta på tyska - angst.
Att man hade angst över något.
Inte riktigt så det känns när ångesten slår till på riktigt.
Kallsvettning, muntorrhet, hjärtklappning, tryck för bröstet och svårt att andas.
Känns som om världen kryper närmre och svajjar.
Inte särskilt trevligt.
Min första attack kom förra vintern strax före jul i kön inne på Claes Ohlson.
 
Nu under hösten har den varit en mer konstant följeslagare, men i mildare tappning än de där attackerna förra vintern.
Vissa dagar är helt lugna och känns som att livet är mycket bra igen, men vissa dagar känns det som om marken öppnar sig under fötterna och man skall trilla ner i den djupa avgrunden.
Har sedan skilsmässan vid tre tillfällen blivit erbjuden antidepressiv medicin, men varje gång tackat nej.
Nu har jag under våren, sommaren och hösten träffat en psykolog, men ändå är det inte bättre.
Kanske det är dags att prova att öka serotoninhalten i hjärnan ihop med fortsatt samtalsstöd?
 
Jag är snart villig att testa allt.
För detta bryter ner mig.
Det bryter ner min relation.
Och för utomstående känns det nog som att jag är negativ,
för de ser inte kampen som sker inuti hela tiden och de gånger jag faktiskt vinner över mig själv.
 
Minskad serotoninhalt i hjärnan ger bland annat symptom som: 
Överdrivet beroende av andra, att man lätt känner sig överväldigad, sömnlösthet, låg självkänsla och dålig kognitiv funktion. Plus några till. Men på dessa som jag valt att skriva här är det check på samtliga.
Ni kan ju fatta själva hur det är att vara partner till någon där mer än nog ändå inte är tillräckligt.
Vilket gör att självkänslan blir ännu lägre när man i sitt rationella jag inser att man ibland betett sig som en superegoist.
 
Jag vill bara hitta ett sätt att må bättre igen.
Och uppenbarligen behöver jag hjälp med att göra det.
 
Vad har du för erfarenhet av ångest, oro och nedstämdhet?
Vad hjälper/hjälpte dig?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback