Strategier och nya vanor

Jag håller på att lära mig att leva på ett bättre sätt.
Inte vara kostant i maxfart.
Hitta sätt att varva ner med jämna mellanrum och ge mig tid att känna efter; vad händer här och nu.
För att göra detta krävs både motivation och tålamod.
Om man har levt på ett sätt hela sitt vuxna liv gör man ju inte en helomvändning på en kvart.
 
Till min hjälp har jag:
Familj, partner och vänner som stöttar
Terapi
Medicin
Yoga
Mindfulness
Appar som handlar om känslor och närvaro i nuet
Motion
Mer sömn
 
Sedan drygt två veckor har jag en ny vana och det är att gå undan 10-15 min en eller två gånger under arbetstid för att meditera/öva mindfulness.
Detta har redan gett resultat i att jag inte kommer upp i lika höga stresspåslag.
Oftast mediterar jag eller yogar även hemma på kvällen vilket gör att jag slappnar av ännu mer innan läggdags och sover lite lugnare.
 
Stenhårda träningspass med fokus på att ständigt förbättra sig byttes redan i höstas mot långpromenader, lugnare pass och nu även mycket yoga, vilket både gör kroppen smidigare, öppnar upp chakran och skapar ett helt annat mentalt fokus.
 
Att lyssna på människor som talar om svåra saker och hur vi gör för att vara mer närvarande är också till stor hjälp.
Just nu är favoriterna poddarna; Björn & Navid och Närvaropodden.
Ett citat som är tänkvärt är: "Att vara bittter är som att svälja gift och hoppas att någon annan skall dö". För om man håller fast vid det förflutnas missräkningar och blir bitter så tar man sakta livsglädjen ifrån sig själv. Och där vill nog ingen hamna medvetet.
 
Och även den som tränat att vara närvarande i många år kan ju handla i affekt och bli påverkad och agera ut, men hittar oftast ganska snabbt tillbaks till sin tabilitet igen.
Det vill jag också göra. Hitta ett sätt att mycket mer låta saker bara fara förbi mig, istället för att ta in allt och bli påverkad av dem på ett negativt sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback