Fantastiska Ven

Tisdag och ljuvligt väder och vi hade bestämt oss för en dagsutflykt till Ven.
Förra året besökte jag ju äntligen Kosteröarna som länge varit på min önskelista och denna sommar var det dags för Ven som också fanns på samma lista.
(null)
Vi resten med Ventrafiken ut från Landskrona, det billigaste alternativet. T/R för 180:- per vuxen och parkering precis intill terminalen.

(null)
Ankomst Bäckvikens Hamn ca 30 minuter senare.
 
(null)
Första stopp efter att ha hyrt varsin cykel blev såklart Tycho Brahes observatorie Stjärneborg, samt museet där Uraniborg tidigare legat.

(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
Mycket fint i parken runt om där "slottet" en gång stått.

(null)
Vi träffade en sjukt glad målare också. Han var egentligen kulturarbetare som fått ta annat knäck pga covid, men kan ses i TV-serie i höst tillsammans med Sofia Helin.
Han hade tydligen också spelat i nån film som heter "Hata Göteborg" - den har jag inte sett ha ha.

(null)
Inne i kyrkan fanns själva museet.

(null)
 
(null)
 
(null)
Diverse astronomiska mätinstrument.

(null)
Intill Uraniborg låg ett supermysigt litet café med bakverk av eget malet dinkelmjöl.
Unnade mig en kardemummabulle och ett glas fläderlemonad. Sjukt gott!

(null)
 
(null)
Sedan tog vi lite paus och bad vid Norreborg Hamn där Anders spenderat många midsomrar tillsammans med sin familj i segelbåten.

(null)
Det gick bra att sitta i sanden tack vare STOR picnicfilt, annars får jag lite krupp när det blir sandigt överallt.

(null)
Fantastiska vyer över cykelstyet, kändes som att vara i ett helt annat land.

(null)
 
(null)
Kyrkbackens hamn.

(null)
St. Ibbs kyrka från 1200-talet, längst uppe på kränet med utsikt ner över hamnen.

(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
Utsikten från kyrkan var fantastisk. Här en 180 graders vy från kyrkan.

(null)
Avslutningsvis hängde vi vid Camp Ven och bara njöt av havet, dagen och varandras sällskap tills det började bli läge att lämna tillbaks cyklarna för dagen.
Nästa gång blir det nog att boka ett av deras glampingtält för att kunna cykla runt och samtidigt njuta av lite mat och vin här och var.
För jag vill definitivt tillbaks!

(null)
 
(null)
Efter ett sista dopp intill färjeläget tog vi färjan tillbaks till Landskrona.
Det har byggts en hel del sedan jag senast besökte staden för sisådär 11-12 år sedan.
Riktigt fint nere vid kustlinjen!

Tack Anders för en helt underbar dag på denna pärla till ö :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback