Midnattsloppet 2010

Jag vill börja med att säga att jag är sjukt nöjd med min prestation.
Båda mina mål klarades av.
1. Springa på under timmen.
2. Slå Micke från fotbollsgänget.

Dessutom med en halvstukad fot. Imponerad av mig själv.
foten blev smörjd med Voltarensalva och tejpades så att den i alla fall skulle vara stabil i sidled, men rörelsen upp och ned vid nedslag och frånskjut gjorde fortfarande skitont, så jag tog även två iprén 45 minuter innan start för att dämpa smärtan något.

Jag och Micke möttes upp och sprang intill varandra lite drygt halva vägen, sedan fick han känningar i sitt knä och drog ner tempot något.
Kul ändå att ha någon att tjöta lite med en bit på vägen, det distraherade mig från att bli sådär aptrött.
Foten var inte rolig alls den första kvarten, sedan domnade smärtorna av lite.
Vi höll ett rätt bra tempo redan från start, så nånstans strax efter 5 kilometer undrade jag om det verkligen skulle gå att öka på slutet.

Missade 6km-skylten och började känna mig bra sliten, då dök skylten med en 7:a upp väldigt lägligt och jag tyckte då at jag tjänat en hel kilometer och blev mycket piggare.
Backarna vid Kungshöjd och Risåsgatan var bra sega, men jag passade på att löpvila i nedförsluten efteråt samtidigt som jag förlängde stegen och fick lite mer fart.

Sista biten längs Vasagatan och uppför Avenyn var dock sjukt smala i löpfållan, vilket är rätt trist då det är på sista kilometern men verkligen vill öka på och ge det sista.
Men då gick det knappt att komma framåt.
Och så himla många som gick även sista kilometern, jag menar, kom igen! om du inte skadat dig orkar du väl för fan bita ihop och jogga de sista 6-7 minutrarna in i mål??

Sista rakan mot målgången gick på Hedåsgatan. Där var det sjukt mörkt, nästan så man inte såg vart man satte fötterna. Men så fick jag syn på två bleka runda grejer framför mig och fick een energikick.
Det var en stackars snubbe, förmodligen på svensexa, med cykelbyxor de klippt hål i och sedan en grön mankini ovanpå detta. Ha ha... han fick mig att ge järnet de sista 200-300 metrarna in i mål.

Tiden blev 57:23 och platsen 1266 (på damsidan tror jag).

Nu är nästa mål att fila ner tiden ytterligare.
Så det blir nog fler 5K-löpningar i snabbare tempo framöver blandat med pass på 10-15K för att få distansen.


Såg på mellantiderna att jag snittade på drygt 10km/h de första 7,5. Ett riktigt jämnt och bra löptempo.
De sista 2,5 km sprang jag dock på ca 11,5 km/h. Med facit i hand hade man nog haft tillräckligt med kraft att korta tiden med 1-2 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback