Bra hjälp från min sjukgymnast

Var tillbaks på City-Kliniken idag för att träffa David som ä min sjukgymnast.
Om man nu kan säga att man har en sådan efter bara två besök.
Nåväl... han var glad över att jag avr så glad över att kunna springa igen.
Jag fick lite mer akupunktur idag på vänstersidan, med el påspänt, aj aj aj det var inte alls gött precis där och då, men kändes bra efteråt.

Sedan snackade vi träningsupplägg i säkert en halvtimnme.
Han gav mig många bra tips och råd på hur jag kan periodisera upp min träning dels på veckans dagar och sedan i treveckorsintervaller.
Så nu har jag gjort ett utkast och mailat över till honom för att se om han säger GO, eller om han har några synpunkter på förändring.

Detta för att jag skall få så varierad träning som möjligt nu när jag kör 6 dagar i veckan som mest.
Och för att tillmötesgå alla mina krav om bibehållen eller ökad muskelmassa, mindre kroppsfett samt grym kondition så att jag kanske kan komma i närheten av mitt gamla rekord på 48 minuter på milen, då det är dags för Midnattsloppet i augusti.
Men jag börjar nog att sätta målen på strax under timmen... så får vi se hur det går med löpningen framöver.

Mitt nya program som jag kör igång med nästa vecka ser ut ungefär såhär:

Måndag: Styrkepass hela kroppen 60 min + powerwalk i uppförslut 20-30 minuter.
Tisdag: PW eller crosstrainer 20-30 min + snabb löpning 25-35 min + bålstabilitet 15 minuter.
Onsdag: Samma som måndag.
Torsdag: Samma som tisdag.
Fredag: VILODAG.
Lördag: Löpning blandat tempo 50-70 minuter.
Söndag: Fotboll socialt 60-90 minuter.

Vecka 1 - tung = styrkeövningar 6-8 reps x 3-4 set. Ca 75% av max.
Vecka 2 - medel = styrkeövningar 15 reps x 3 set. Ca 60% av max.
Vecka 3 - lätt = styrkeövningar 20-25 reps x 3 set. Ca 50% av max.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback