Lights in Alingsås - 2012 års upplaga.

I torsdags kväll var vi tre mammor ute på vift från föräldragruppen; jag, Ulrika och Mia.
Vi lämnade Hellvängen vid halv sex och styrde mot Alingsås.
Första stopp blev second hand-affären för barnkläder, MiniMe som hade lagerrensning i dagarna tre.
Dessutom hade hela Alingsås kvällsöppet eftersom det var löning.
MiniMe var en mysig liten butik i en gammal träbyggnad. Man fick gå in på gården för att nå butiken.
I ena delen var lagerrensningen där det dyraste kostade 20:-/plagg och i den andra delen var ordinare secong hand sortiment.
Det var mycket kortärmat och mer vår och sommarbetonat bland lagerrensningen, kanske just därför det behövde rensas ut, men några fynd blev det allt - en grön hoodtröja, en turkos/blå tröja, en rolig mössa samt en tuff T-shirt med piratmotiv.
Förutom det hittade jag även ett par Tretorn gummistövlar i andra delen av affären för 50:- som jag hoppas skall passa till våren.
Passade även på att köpa lite lotter där alla pengar går till att rusta upp kåkstad i Dominikanska Republiken.
(Tror det var så i alla fall).
De andra tjejerna shoppade loss lite de med och vi kan mycket väl tänka oss fler besök dit framöver då de höll bra priser på sitt begagnade sortiment och hade mycket fina saker.
 
Efter shopping var det dags för lite kultur.
I form av ljussättningar då såklart, Lights in Alingsås är ju inne på sin sista vecka för detta året.
Kallt som skam var det och blåste massor, så jag fick sno Olivers mössa jag köpt till mitt eget huvud och den passade om än lite tight.
Rundan var på ca 2,5 km runt centrum. Två av ljussättningarna stack ut som extra fina, de andra var väl ok, men tycker att det blivit sämre för var år =/
Men kul att komma ut och göra något helt annorlunda en vanlig vardagskväll i alla fall.
 
Frusna var vi och beslöt oss för att ta en fika innan vi skulle bege oss hemåt igen.
Ljungblads Konditori fick det bli. De hade dessutom livemusik kvällen till ära med två äldre män på gitarr och sång.
Mia och jag delade på räkmacka och vi alla tre köpte likadana bakelser/tårtbitar med citronmousse, chokladbotten och maräng. Mmmmmm...
Måste dock säga att deras servispersonal lämnar mycket att önska. Ok att han var stressad med tanke på folkmängden och att de ej tagit in extrapersonal, men han var lika kort och såg lika grinig ut sist när jag och P var där mitt på dagen och det knappt var något folk där.
Sånt gillar vi inte när man jobbar i ett serviceyrke.
Men kvällen var mycket trevlig och när vi väl kom tillbaks till bilen för att åka hemåt var klockan redan halv tio.
- Vad hände där???
 
Men jag tycker absolut att det får bli fler kvällsaktiviteter framöver, kanske inte varje vecka, men en gång i månaden kanske så att man kan få träffas även utan barnen =)
 
Foton från ljussättningarna:
Den första installationen hade inget ljus, men det kanske var meningen?
 
   
Den andra var en gångtunnel med blått ljus, speglar och lande prickar, på utsidan fanns en soffa med spotlight + lite till, Mia fick sina "15 minutes of fame" i strålkastarljuset =)
 
Den här var nog egentligen inte med...
 
 
En av mina två favoriter...
...med kristallregn ovanifrån.
 
   
Fasadbelysning i skiftande färger.
 
Låg en skitmysig liten Trattoria nere i vänster hörn =) Man blev lite sugen på ett glas rött i kylan och blåsten.
 
En till utom tävlan.
 
  
Höst, höst, höst och kallt blått ljus...
 
   
Upplyst park med "eldfontän".
 
Man kunde köpa pajer/piroger i kylan.
 
Barnen hade också fått sin lekplats belyst.
 
Våren hade hittat till denna gångtunneln. Fondvägg med skog och grönt samt högtalare med vårfågelskvitter.
 
   
Nummer två av mina favoriter. Geometri och UV-ljus. Effektfullt!
 
 
Fikat.
 
Sist men inte minst - den tokiga mössan =)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback