Semester -Road trip dag 9 Falu koppargruva

Torsdag morgon och frukost på vandrarhemmet i Falun.
Dags att grunda inför besök nere i Falu koppargruva.
Barnen åt som små fågelungar så jag tog med deras mackor som matsäck till senare på dagen.
Är man inte hungrig direkt på morgonen så är man inte.
(null)
 
Framme vi dagens utflyktsmål.
Förra året på väg hem från Ockelbo stannade vi bara till och köpte glass och tittade ner i det stora schakthålet, men denna gången skulle vi gå guidad tur ner i gruvan hade vi bestämt.
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Alla besökare under marken fick ta på sig hjälm och regncape. Ovan jord var det en strålande sommardag med ca 30 grader i skuggan, men nere i gruvan både kallt och fuktigt med temp på runt 5 grader.
Och innan vi klev in i gruvan fick alla knacka tre gånger i dörrposten för att visa "Gruvfrun" respekt och artighet innan vi klev in i hennes hus.
(null)
 
Nere under mark fick vi ta del av en fascinerande historia om en man som en dag hittats död i gruvan och var i 25-årsålder. Fet-Mats. Det visade sig dock att han legat död i gruvan i ca femtio år och den som till slut kände igen honom och kunde identifiera honom var hans gamla fästmö.
Han hade bara försvunnit ett par veckor innan de skulle gift sig och byn hade antagit att han stuckit för att han ångrat sig angående äktenskapet.
Så fick vi också testa å exakt HUR mörkt det blir nere i underjorden när man släcker alla ljuskällor... man ser inte handen framför sig.
(null)
 
(null)
 
Vi avslutade besöket vid gruvan med varsin glass och en tur i det lilla gruvtåget.
(null)
 
Söder om Örebro stannade vi för badpaus i Hjälmaren.
Perfekt liten badplats med en brygga i vinkel. På insidan av bryggan kunde Rasmus vara och bottna och jag kunde göra Oliver lite sällskap på utsidan och försöka lära honom att dyka.
(null)
 
Sedan fick vi inbjudan av min syssling att komma och hälsa på hennes familj på vägen hem då de bodde ca 30 min från badplatsen.
Sagt och gjort, ett stopp med lite poolbad, kaffe och samtal var mycket trevligt och vi blev kvar ganska länge.
(null)
 
(null)
 
Dessutom hade hon mor sin på besök, min mammas kusin, så det var lite som en reunion från min barndoms somrar.
(null)
 
Strax efter sju körde vi vidare hemåt.
Hade lovat barnen att vi skulle stanna vid badplatsen vid Hindens rev även på hemvägen, men eftersom klockan var ganska mycket frågade jag om de verkligen orkade.
JAAAAAAAA!!!
Ok - löften är till för att hållas, så det var bara att ta omvägen till badplatsen och kvällsbada.
 
Men med den inramningen av solnedgången är det verkligen inget jag önskade ogjort.
Barnen var i en lång stund och sedan fick de hoppa i sina pyjamasar och fick varsin banan innan de somnade i bilen.
Ett superfint avslut på en härlig road trip som gått över förväntan.
(null)
 
Tack semester 2019!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback