#1 Boktips / Expeditionen: Min kärlekshistoria - Bea Uusma

En djupdykning i Andrées Polarexpedition i luftballong mot Nordpolen.
 
(null)
 
Bea har drivits av både passion och säkert vad många andra skulle se som mani för att få klarhet i allt som rör denna expedition som utfördes för nu över hundra år sedan.
Så till den milda grad att hon trotsat kylan och försökt ta sig till Vitön där kropparna till slut hittades, många gånger trots att is stoppat landstigningen gång på gång och dessutom studerat till läkare för att kunna ge förklaringar till männens dödsorsaker.
 
Det är en blandning av faktabaserad historia, deltagarna i expeditionens egna anteckningar, Beas kartläggningar i form av strukturerat uppspaltade fakta intill varandra och utritning av nya kartor över lägerplatser mm.
Jag sögs in från första sidan och ville knappt lägga ifrån mig boken eftersom jag så gärna ville veta vad som hänt de tre männen som stretade i den arktiska kylan över is som drev med alltför tunga slädar att dra.
Förundrad över hur det kunde vara så intressant att läsa dagboksanteckningar dag för dag i tre månader om väder, matintag osv.

Total fascination över det driv och den dedikation som mänskligheten gång på gång uppvisar.
Både de tre männen i den urpsrungliga expeditionen, samt Bea i hennes expeditioner för att försöka ta reda på vad fan som hände!
 
Betyg: 5/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback