Svalbard, ett arktiskt äventyr #1

I augusti när vi satt på Lilla Tavernan och firade min födelsedag slängde A ur sig att Norwegian hade sjukt billiga flyg till Svalbard och frågade om jag hade barnen på nyår.
Det hade jag inte denna gången, så efter att ha kollat om ledighet med chefen bokade vi flygbiljetter och hotell för fyra nätter över årsskiftet.
Måndag morgon 30/12 lyfte vi från Gardemoens Lufthavn, för att spendera fyra dygn i mörkret av polarnatten.
(null)
 
(null)
Framme och lite sliten efter resa sedan 03:30 på morgonen.
Kylan låg väl på ca -15 grader när vi tog mark i Arktis och vi hade nåtts av nyheten att en isbjörn visat sig i byn vid ett par tillfällen den sista veckan.
 
(null)
Svalbard ligger ungefär ganska så mittimellan nordnorges fastland och nordpolen.
Klimatet är arktisk öken med permafrost. D.v.s inte mycket nederbörd och glaciärerna smälter aldrig.
 
(null)
Eftersom A haft en mycket positiv upplevelse vid sitt första besök på Hotell Funken Lodge bokade vi rum där igen för oss. 
Ett mycket bra beslut. Hotellet ligger lite i utkanten av Longyearbyen och har en mycket stilren och mysig inredning i lobbyn, matsalen och på rummen.

(null)
 
 
(null)
Eftersom Svalbard är en gruvort så tar man av sig skorna redan i entrén även till offentliga inrättningar som hotell och sjukhus mm. För att inte dra in smutsen från kolgruvorna.
Så i entrén fanns dessa boxar samt lånetofflor, nästan lite som känslan när man går och bowlar.
 
(null)
Lobbyn intill baren där det serverades kaffe och hembakad kaka varje eftermiddag.
Hittade mitt favorithörn intill den "öppna spisen" där jag fick en latte och kaka till min kordordstidning.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
Restaurangen var också väldigt fin. Med stora fönster ut mot berget på andra sidan floden.
Kan tänka mig att den är dramatiskt vacker när man ser någit i dagsljus, nu kunde man bara urskilja siluhetterna av bergen mot natthimlen.
 
(null)
 
(null)
Rummen var mysiga med en hög skön säng och massor med kuddar.
Toaletten var också fin och hade duschhörn bakom halvglasad vägg.
 
 
Sedan blev det dags för semesterns första middag. A hade bokat bord på Kroa inne i centrum.
Vi var lite oroliga när vi gick fram och tillbaks p.g.a. isbjörnen, men beslöt oss ändå för att gå till fots och vara extra uppmärksamma. Hotellet sa att det borde vara lugnt sålänge vi inte gick alltför sent på kvällen och mer folk var ute i rörelse, men det kändes ändå lite i magen när vi på hemväg passerade en kvinna som var ute med sin hund och sitt lilla barn med ett gevär hängt över ryggen i nödfall.
(null)
 
(null)
Ryssarna är högst närvarande på Svalbard. Så Lenin själv övervakade vår middag.
Jag valde älgburgade med sötpotatis fries, lingon och en sourcreme dipp.
Mycket gott! Till det valde jag en nordnorsk öl; Mack - arctic som också var riktigt god även för mig som inte är så förtjust i öl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback