Krönika 2008/2009

År 2008.
Året som gått.
Hur skall man summera detta?
Jag gör ett försök i alla fall...

Januari:

Vi startade året tidigt med en kväll i musikens tecken, Abramis var i stan och gästade, vilket man givetvis inte får missa.
Jag var nere i Osby på huvudkontoret ett par dagar för att feltesta vår uppgradering i affärssystemet, och annars frlöt flytten av kundtjänst på som det var utlovat.
Jag började på allvar träna för att springa milen på under timmen igen, med hjälp av pulsklockan jag fick i julklapp.
Vi besökte MC-mässan som var i stan och provsatt lite olika HD-modeller.


Februari:
Jag var bjuden på 30-årskalas + firande av magisterexamen hos min gamla barndomskompis Lisa.
Vi hade inte setts på en himla massa år så det var himla trevligt... efter det har vi givetvis kommit ifrån varandra igen.
Same old same old.... det kommer alltid saker imellan =/
En kall snubbe lyckades nödlanda sitt lilla sportplan på 45:an, tio minuter söder om där vi bor...
I popped the Question på alla hjärtans dag... d.v.s jag friade till Patrik och han sa ja, bröllop började planeras.
Farmor gick hastigt bort den 17:e februari vid en ålder av 91 år. Skönt att det gick fort, men samtidigt konstigt att hon inte finns bland oss längre.

Mars:
I början av mars stack jag till Tranås på fototräff. Det var himla roligt och jag fick med mig en massa tuffa bilder därifrån.
Det var alltså värt att stå barfota ute i småregnet i 2 plusgrader och frysa.
Ett helt år har hunnit gå sedan Kim valde att lämna jordelivet.
Vi begravde farmor.
Min viktminskning var avslutad och jag hade ett all time low på 53,4 kg.
Jag höll på att köra av vägen efter att ha somnat till bakom ratten på väg hem från jobbet, läskigt värre!
Den andre av mina fotosessioner från Tranås tar sig till utställning på siten Modellbilder.se.
Vi gjorde vårt första och hittills enda gig med stonerbandet KAOZ på Henriksberg en kall och snöig långfredag.
Pat och Paulina fick en liten Nova  =). Lite märkligt när alla ens vänner börjar yngla av sig.

April:
Jag var tvungen att gå en cirkelledarutbildning hos Studiefrämjandet eftersom jag var ansvarig för vårt bands listor.
Det visade sig vara ganska roligt trots att det tog en hel helg i anspråk.
Mamma och pappa bjöd med oss på middag för att fira deras 30-åriga bröllopsdag.
Vi spikade ett datum för vårt bröllop och bokade festlokalen.
Jag tillägnade ett helt inlägg till min barndomsidol Bruce Lee.
Jag körde en vända ner till huvudkontoret i Osby igen för mer tester av affärssystemet.
Blir terroriserad via sms av en gubbe som vägrar fatta att han har fel nummer...
Vi körde en första rephelg i Skåne med bandet Ulverheim, som senare döptes om till Project Holocaust.
I ungefär samma veva hoppar Hasse, vår trummis,  av Kaoz p.g.a tidsbrist. Drömmen om att få ihop ett fungerande band börjar mer och mer verka som en utopi efter 10 års olika konstallationer som alla slutar på samma sätt.
Vi börjar renovera vårt förråd, ett rum som från början hyst en gammal oljetank.

Maj:
Vi var på möte om grannsamverkan i vårt område. Känns tryggt att veta att folk håller lite koll på varandras hus om man är borta.
Var bjuden på after work med doftljusparty hemma hos en kollega som slutade med spontandans på Flying Scotsman.
Vårens första hojtur slutar med att jag fick inta bönpallen på Patriks HD =/
Vi hade ett uppföljningsmöte nere i Halmstad ang. hur kundtjänstflytten fortlöpte. Inte tillräckligt fort tyckte jag.
Efter en månads arbete från hantverkarna var vårt uppvärmingssystem utbytt till luft/vattenpump och solfångare.
Jag och baby solsken firar fyra år tillsammans på Norges nationaldag.
Jag tog hojen ner till Osby för att vara med på fackklubbens årliga lunchmöte. Kallt ner, men gött på väg hem.
Michelle Meldrum, en kvinnlig gitarrhjältinne går tragiskt bort p.g.a misstänkt hjärnblödning.
Jag och några tjejkompisar hade en trevlig kväll med smink och dans.
Ett år har hunnit gå sedan jag slutade basa i mitt gamla band Viper Trail.
Jag ägnade en dag åt att vara modell i Slottsskogen på en fototräff.

Juni:
Älsklingen fyllde 34 år och jag skickade blomsterbud.
Vi gjorde en utflykt med hojarna till Anten där vi även tog årets första och enda dopp utomhus =)
Veckan innan midsommar stack vi iväg på en liten hojrunda runt Sverige, resrutten var Singö - Ockelbo - Karlstad - Gbg kan man säga.
Midsommar firades i goda vänners lag hemma på vår inglasade altan. Tur var väl det för vädret var ju som det brukar, regn, regn och lite mer regn.... tror detta inlägget summerade resten av dagen ganska bra.
Givetvis var även jag tvungen att skicka SMS till 118 100 för att se vad jag fick för svar.

Juli:
I början av juni var vi bjudna på inflyttningsfest i Sjövik hos Emma och Jimmy som köpt hus ett halvår tidigare.
Jag nådde mitt mål, milen på under timmen, och satte upp ett nytt mål; att fila ner tiden ytterligare. Detta satte dock mitt högerknä stopp för senare under året.
Vi hade en überseriös fotosession med bm-bandet hemma i Hell-vängen.
Vi började planera lite för vår semester.
Bandet hade en till rephelg nere i Landskrona i "Mangelrummet".
Vårt relativt nyrenoverade förråd fylldes på med lite flaskor från Danmark.
Vi var på Ullevi en härligt varm kväll och såg Iron Maiden live.
En grön möhippa anordnades för Åsa som skulle gifta sig... grönt som i färgen grönt alltså.

Augusti:
Vi startade augusti med att fira in vår semester.
Sedan var det dags för bröllop mellan Gbg och Sthlm ute på Vinga.
Även jag såg den omtalade SATC-filmen.
Vi använde i alla fall någon semesterdag till att göra nytta hemma vid huset...
Jag fyndade två par skor nere på Freeport.
Baby solsken gav mig en för tidig födelsedagspresent eftersom vi hade planerat våffelfrukost.
Jag tog mig i kragen och bokade tid till tandläkaren för första gången på mååånga år...
Lotta och Anders fick en liten Robin  den 18:e augusti. =)
Vi stack ner till Växjö lite spontant med hojarna för att medverka på Hårdrockskräftan 2008 och se The Forsaken live.
Vi gjorde en till liten tripp på vår semester till Köpenhamn och Malmö-festivalen.
Min 30-årsdag fick en liten annorlunda twist, men det gick bra i slutänden.
Jag fyllde "tant" den 27:e augusti. Det var inte helt dumt.

September:
Vi bokade in underhållningen till vårt bröllop.
Vi var på en mycket grym konsert med Scars on broadway på Trägårn och hade turen att få träffa killarna efteråt.
Fick nytt jobb som inköpsassistent fr.o.m maj, men kunde komma igång först i september... utan att kunna släppa mina gamla uppgifter dock.
Jag lekte trädgårdsmästare en helg helg och grävde upp buskar samt planterade nya.
Jag återknöt kontakten med en gammal Manpower-kollega som visade sig jobba för Mary Kay - heltid. Hon sådde ett frö...
Baby och jag var på en härlig inspirationskväll på Möndals Centrum där bl.a. hans mamma hade modevisning för sin Boutique.
Patrik köpte en deluxe gasolgrill till hemmet, gissa om det blir grillpartyn nästa sommar?
Fotograferingarna till vår möbelkatalog frlöt på under arbetstid.
Jag stack iväg på andra fototräffen i Tranås... fotade med tre olika fotografer och hade en rolig bilresa tur/retur tack vare Håkan.

Oktober:
Hela denna månaden präglades av Korpens stegräkningstävling vi anmält oss till på jobbet.
Jag var med på ett måndagsmöte med Mary Kay, som make-up modell... d.v.s fick testa alla produkter inom make up-serien. Fick även en företagspresentaion och fröt grodde lite mer...
När det hade grott tillräckligt tog jag steget och sällade mig till skaran som fristående hudvårdskonsult för Mary Kay.
Jag gjorde ett leverantörsbesök nere i Lessebo tillsammans med en kollega och på vägen hem hälsade vi på en annan leverantör som tidigare jobbat ganska tätt med Ingvar Kamprad. Han berättade mycket intressant.
Vi var och såg The Hellacopters live på deras avskedsturné.
Vi var bjudna till en hysteriskt rolig maskeradfest nere i Skouneland med temat kändisar. Vi kom som Pippi och Hitler.
Många av grannarna på gatan hade fet översvämning i källarna, vi vaknade vid femtiden av att brandkåren stod och länspumpade.
Jag hade min allra första hudvårdsklass med mamma.

November:
Vi tände ett ljus för Kim på allhelgona och fikade lite sedan med Jonas och Elinor.
Senare samma kväll hade vi skräckfilmsmaraton hemma.
Jag målade om en tråkig byrå och vi köpte en ny lampa att ha på...
Barack Obama valdes till USA's nya president.
Korpens stegtävling visade sig vara en bluff... eller i alla fall en tävling utan lagpris.
Började inse innebörden av vad "gå in i väggen" verkligen betyder.
Jag var med på min allra första Awards Night med Mary Kay. Ett företag som verkligen vet hur man peppar varandra.
Vi började smyg-glögga redan i november...
Jag fixade iordning lite vid min datorplats hemma. Satte upp en ny hylla, pyntade med lite ljuskoppar osv. Mysigt blev det.
Therse bjöd in till tjejfest och givetvis sa jag inte nej när jag för en gång skull inte redan var uppbokad, vi gick först till Trägårn och kände oss gamla, sedan till gamla beprövade Flying Scotsman.
Vi bokade in en vigselförättare till vårt bröllop, nu är de stora bitarna klara.
Jag blev sjuk i halsfluss och feber, men strosade omkring långsamt på Kvarnbyns julmarknad i alla fall.

December:
Vi bjöd in alla grannarna till glöggmingel på första advent. En happening som all uppskattade. Många flaskor glögg gick åt och alla hade lussekatter och pepparkakor innför västen när de gick hem.
Jag började lägga bas på vår kommande platta.
Emma och Jimmy fixade gemensam födelsedagsfest som var en maskerad... vi kom som gangstrarna Paulie och Frankie.
December månad innebar en massa övertidsjobb.. precis som november.
Vi hade en trevlig helg med vännerna från Skåne och passade på att besöka Jul på Liseberg.
Jag lyckades trilla i trappan hemma och vricka foten.
Vi fick inte tag i biljetter till AC/DC =/.
En kollega på jobbet tyckte jag såg nere ut och köpte mig en vacker julblomma.
Vi åt ett skumt julbord på Gunnebo Slott... själva slottsvisningen var kvällens höjdpunkt.
Vi klädde vår julgran kvällen innan julafton.
Och firade julafton även i år med släkten. Startade med mormor på sjukhemmet.
Dessutom blev det ett rejält party på juldagen med mycket dans på Deep.
Hade min tredje hudvårdsklass i mellandagarna och hann dessutom med två makeovers i samma veva.
Vi var också ute och firade Cissi som, i hennes egna ord, fyllt ett år snyggare, med middag på A Hereford Beefstouw.
Hallbergs hjälpte oss att hitta våra vigselringar som nu är beställda med lite specialjobb på min.
Det sista som dracks detta året var lite rosa champagne.

Ja.... det blev en ganska lång sammanfattning av det gångna året, men håll till godo.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Förra årets löften i kursiv text och med kommentar under

* Hålla min nygamla vikt och fortsätta med regelbunden träning.
Funkade förvånansvärt bra ända fram tills högsäsongen på jobbet kickade igång i slutet av oktober. Då rann träninigen ut som ett gammalt diskvatten och ersattes naturligtvis av en kass kosthållning. Typiskt.
Alltså gick jag upp hälften av det jag gått ned på ynka två månader och kroppen ser inte länge lika fit ut.

* Återigen försöka jobba heltid och inte mer. Det måste finnas andra som också kan ta ansvar.
Det är så lätt att säga att man bara skall jobba det som behövs och klockan fem stänga av och gå hem med gott samvete. I praktiken är det betydligt svårare att göra så. Givetvis samma visa i år igen. Sönderstressad till jul alltså.
I år har det nog varit ännu värre, kanske tre års upprepning som faktiskt tar ut sin rätt. Har känt mig rätt håglös, saker som tidigare var roliga är inte roliga längre och hjärtklappning har varit vardagsmat.

* Sluta bita/pilla på nagelbanden - dags att efter halva livet få fingrar som inte är svullna och såriga.
Kan väl säga att detta funkat bättre under året i omgångar i alla fall. I vissa perioder har händerna sett riktigt fina ut, men jag jobbar vidare på att de skall se fina ut året runt  =)



Löften under 2009.

* Ha en alldeles underbar bröllopsdag.

* Gå ner ett par kilon och sedan hålla vikten.

* Försöka stressa av mer - igen.

* Få lite rullning på mitt nya jobb för Mary Kay.

* Köra lite mer hoj.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback